Ako nám povedal, Oravu a Žilinský kraj v poslednom období navštívil viackrát, najmä kvôli obchvatu Oravského Podzámku, či budovaniu cesty smerom na Bielsko-Bialu. „Od stola na ministerstve, prípadne z projektov sa ťažko dá objektívne posúdiť situácia v cestnej infraštruktúre,“ skonštatoval sebakriticky J. Kotuľa. Na prácu ministerských úradníkov sa totiž občania a aj samosprávy pozerajú všelijako a z času na čas sa ich nespokojné reakcie dostanú do uší práve kompetentným. J. Kotuľa sa zhrozil, keď zistil, že starostovia a občania, žijúci pri hlavnom ťahu od Oravského Podzámku na Poľsko, hrozia ministrovi zátarasami. „Na obchvat Oravského Podzámku sme už vydali stavebné povolenie, máme pripravené aj peniaze. Bez problémov môžeme s výstavbou obchvatu začať, akurát je treba, aby keď sa so stavbou začne, obyvatelia nerobili štrajky či zátarasy. Tvrdím, že najskôr je potrebné, aby sa lokality a obyvatelia dohodli a potom môžeme do toho vstúpiť aj my. Neradi robíme niečo nasilu. Aj na poslednom stretnutí v Oravskom Podzámku som povedal, aby sa dohodli a dali nám vedieť, my sme pripravení zrealizovať to,“ povedal nám štátny tajomník a dodal, že na ministerstve sa poučili z „nevydarených“ projektov, pričom mal na mysli nezrealizovaný obchvat Podbiela. „To sa ma dosť dotklo a bol som sklamaný, že sme túto stavbu nezačali realizovať. Nejaký čas trvalo, kým sme požiadali o prostriedky z programu Phare CBC. A potom, keď už malo dôjsť k realizácii, prišla zásadná zmena v postoji obce – starosta, resp. obyvatelia vyvolali referendum a trasu obchvatu odmietli. Ešte sme sa rýchlo snažili tieto prostriedky – približne 2 mil. eur – zachrániť, aby sme ich mohli presunúť na iný projekt, ale už sa to nedalo. To je pre nás poučenie,“ priznal J. Kotuľa.
Projekt na dolnej Orave by takto dopadnúť nemal, pretože stavebné povolenie vydané je a obyvatelia nie sú proti, naopak, nevedia sa dočkať, kedy sa so stavbou začne. Ktovie, kde je problém. Aj štátny tajomník skonštatoval, že obec obchvat veľmi potrebuje: „Na vlastné oči som videl, že situácia je neúnosná. Autá a kamióny prechádzajú v bezprostrednej blízkosti rodinných domov a to treba zmeniť.“ Ako nám však neustále potvrdzujú starosta Oravského Podzámku aj starostka Hornej Lehoty, samospráva ani obyvatelia neuveria, že sa obchvat konečne začne realizovať, kým na stavenisko nepríde prvý bager. A zatiaľ ešte neprišiel a to aj napriek tomu, že podľa plánov ministerstva sa s jeho výstavbou malo začať vlani.
Autor: Zdenka Prílepková