Podľa slov riaditeľa Jozefa Kenderu na dolnej Orave prakticky nie sú problémové obce, ktoré by boli takpovediac „odrezané od sveta“. V minulosti síce SAD riešilo niekoľko podnetov od občanov, ale po dohovore so starostami sa problémové linky posilnili. Ako nám potvrdil vedúci prevádzky ekonomiky a služieb v Dolnom Kubíne Jozef Hlavna, na nerentabilné večerné spoje, najmä po 22. hodine, SAD doplácajú samosprávy v Pokryváči, Pucove a Medzibrodí nad Oravou, v Zázrivej samospráva pripláca nielen na večerné linky, ale aj rôzne spoje počas dňa, no a v Pribiši SAD po dohode so starostom posilnila víkendové autobusy. Momentálne rieši autobusová doprava podnet od obyvateľa Veličnej, miestnej časti Revišné a cestujúcich z Oravskej Poruby, ktorí požiadali o presmerovanie nočného autobusu na túto trasu.
Intervaly, kedy nepremávajú autobusy SAD, sa však snažia vypĺňať súkromní dopravcovia. Na dolnej Orave nenastal veľký rozmach súkromných dopravcov a už viac ako dva roky tu pôsobí len jeden. Na porovnanie - na hornej Orave tvoria súkromníci až 40-percentný podiel na prepravnom trhu. Riaditeľ SAD však hodnotí spoluprácu so súkromnými dopravcami ako dobrú: „Spolupráca s malými dopravcami, ktorí vstúpili na trh pred dvoma rokmi a dávnejšie, je dobrá, najmä čo sa týka dolnej Oravy. Naopak v Trstenej idú dopravcovia v režimoch našich liniek a nie vždy je to o kvalite. Navyše, súkromníci spoj zrušia, ak nie je dostatočne rentabilný. My sa musíme správať inak.“ SAD väčšie zmeny v posúvaní, dopĺňaní či rušení liniek realizuje maximálne dvakrát ročne. Častejšie zmeny by podľa vedenia neboli dobré ani pre nich, ani pre občanov.
Problémy pretrvávajú
len v okrajových obciach
V Námestovskom okrese sa situácia v doprave osôb autobusovými spojmi v poslednom čase o niečo zlepšila. Potvrdili nám to v okrajových obciach okresu, ako sú Sihelné, Rabčice, Beňadovo, Lomná, kde boli v minulosti najväčšie problémy. V niektorých prípadoch posilnila spoje SAD-ka, najmä počas pracovných dní, keď ľudia cestujú do práce. Spoločnosti SAD vyšiel v ústrety aj najväčší zamestnávateľ v okrese firma PUNCH, ktorá prispieva na dopravu svojich zamestnancov. Cestujúcim však pomohli aj súkromní prepravcovia, ktorých v posledných dvoch rokoch pribudlo. Najhoršia situácia ešte stále pretrváva cez víkendy, hlavne v soboty. Nespokojnosť so sobotnými spojmi vyjadrili v Sihelnom a Lomnej. Naopak v Beňadove a Rabčiciach už starostovia prejavili čiastočnú spokojnosť.
Spojmi vychádzajú
v ústrety
Dnes, v polovici júna, sú už poschvaľované všetky cestovné poriadky autobusových liniek SAD i súkromných prepravcov. Potvrdil nám to vedúci odboru dopravy Žilinského samosprávneho kraja Slavomír Škerlík. Nás však zaujímalo aj to, či počas roka odbor dopravy robí v grafikonoch dodatočné zmeny tak, že by si súkromní prepravcovia „vyhadzovali“ z cestovných poriadkov menej lukratívne linky.
„Zmeny v cestovných poriadkoch schvaľujeme podľa potreby. Zákon nám nestanovuje, kedy a koľkokrát sa schvaľovací proces opakuje, ani to, čo je a čo nie je lukratívna trasa,“ hovorí S. Škerlík. Pracujeme striktne podľa zákona a vykonávacích vyhlášok. Našou povinnosťou je zabezpečiť obslužnosť toho–ktorého regiónu. Každý cestovný poriadok je živá záležitosť, prispôsobujúca sa potrebám obyvateľstva a, napríklad, aj veľkých zamestnávateľov. Naposledy sme tak na Orave vyšli v ústrety takému zamestnávateľovi, ako je Punch Námestovo, kde bolo treba dopĺňať spoje, pretože tam pracujú na zmeny tisícky ľudí. A ak nevie na tieto zmeny v regióne reagovať ťažkopádna SAD-ka, reagujú súkromníci. Všetko je to o pohotových reakciách ponuky na dopyt.“
Autor: rj, zp, mp