Stretnutia v rámci stavebného konania o cestnom obchvate Oravského Podzámku a Dolnej i Hornej Lehoty sa zúčastnilo viac ako dvadsať zástupcov inštitúcií a orgánov, ktoré majú do stavby čo povedať, ale i zástupcov samosprávy. Starosta Oravského Podzámku Cyril Urban sa, podobne ako väčšina Oravcov, nevie dočkať vyriešenia 20-ročného problému nášho regiónu, obce pod hradom obzvlášť. Veď cez Oravský Podzámok prešlo v minulom roku 6 200 áut denne! Keďže cesta sa v obci rozvetvuje smerom na Príslop a Trstenú, pokračujúca cesta na štátnu hranicu je zaťažená už o niečo menej, ako kritický úsek pod Oravským hradom. Napriek tomu však aj obyvatelia ďalších obcí netrpezlivo očakávajú, kedy bude kamiónová doprava odklonená spred ich domov.
Podľa slov Ing. Jána Bílika sa doteraz vyriešili takmer všetky menšie či väčšie problémy, na ktoré príprava projektu „narazila“, posledným (ale ako sa napokon ukázalo, tak predposledným) boli požiadavky niekoľkých občanov Oravského Podzámku, aby bol posunutý nadjazd, ktorý Dopravoprojekt podľa výkresovej dokumentácie umiestnil tak, že povedie ponad ich rodinné domy.
- Ani jeden z nich však na stretnutie neprišiel, hoci sme ho avizovali dva týždne dopredu, - skonštatoval Ing. Bílik. - Aj tak by som im však mohol povedať len to, čo poviem aj vám: problém sme opätovne prehodnotili a nadjazd sa jednoducho posunúť nedá. Ak by sme ho umiestnili podľa požiadavky občanov, dostaneme sa pod svah, do zosuvného pásma, čo nemôžeme v žiadnom prípade pripustiť. Okrem toho ide o rýchlostnú komunikáciu a tá má svoje normy. Nedá sa len tak ľubovoľne manipulovať s rozpätím nosných pilierov nadjazdu.
Približne pred mesiacom a pol sa však objavila ešte jedna, celkom neočakávaná, komplikácia. V súvislosti s plánovaním novej príjazdovej komunikácie do závodu v Širokej „vyplávalo na povrch“ technické prečerpávacie zariadenie na priemyselnú vodu, používanú v závode OFZ, ktoré sa má ocitnúť presne pod plánovanou rýchlostnou komunikáciou. Pritom by teleso cesty poškodilo hornú časť kovových rebier prečerpávačky. Keďže investor stavby obchvatu Oravský Podzámok - Horná Lehota, teda štát, sa už vopred zaviazal podobné prekážky výstavby technicky vyriešiť alebo zaplatiť odškodnené za prípadnú likvidáciu presne nešpecifikovaných súkromných či verejnoprospešných zariadení, ponúka sa niekoľko riešení. OFZ navrhli krajskému úradu zasypanie technického zariadenia, žiadajú však odškodné vo výške 20 - 30 miliónov korún. Naopak, KÚ navrhuje prispôsobenie a „zdvihnutie“ cesty tak, aby zariadenie zostalo nepoškodené. Keďže na štvrtkovom stretnutí sa obe strany nedokázali dohodnúť, návrh KÚ bude zástupca OFZ tlmočiť vedeniu podniku, ktoré musí zaujať stanovisko. Až potom bude možné pokračovať. Nezainteresovanému občanovi sa pritom natíska otázka, či podnik iba nechce využiť príležitosť a na účet štátu si vylepšiť vlastnú finančnú situáciu. Ak je však snaha na oboch stranách, všetko sa vždy dá v rámci zákona predbežnými zmluvami „ošetriť“ a po vydaní stavebného povolenia aj dodatočne „došetriť“ a vyriešiť.
(mp)