Rozhodnutiu predchádzalo rokovanie zvolané 10. mája Slovenskou správou ciest Bratislava. Boli vysvetlené všetky súvislosti, ktoré viedli k navrhnutému riešeniu trasy obchvatu, voči ktorému vystupuje starosta Ján Sitek, argumentujúc, že obchvat nie je obchvatom, pretože o pár rokov bude viesť opäť stredom obce, vzhľadom na jej rozvoj a rozšírenie. K navrhovanej zmene trasy však obec Podbiel napriek výzvam nepredložila konkrétny návrh jej rozvoja. Aj ekonomické čísla boli skôr v polohe vizualizácie. Dnes už ostáva len nájsť zhodu rozvojových zámerov obce s navrhnutou cestou i za cenu zmierňovacích opatrení. Voči rozhodnutiu MDPaT SR, ktoré dostal OÚ v Tvrdošíne 27. mája, sa nemožno odvolať. Bude vypísané výberové konanie na dodávateľa stavby, prvé mechanizmy by sa mohli zahryznúť do zeme ešte v tomto roku. Predstavitelia OÚ v Tvrdošíne zdôrazňujú, že sa nestavajú do polohy bojkotovania požiadaviek Podbiela, podľa nich jednoducho podklady k argumentom druhej strany zlyhávajú. Trasa obchvatu je známa od roku 1998, obec sa voči nej odvolala až 13. februára tohto roku po vydaní stavebného rozhodnutia. Reakciu starostu Jána Siteka na zamietnutie odvolania proti rozhodnutiu KÚ v Žiline, ktorým sa snažil zmeniť rozhodnutie predchádzajúceho vedenia obce v snahe napomôcť rozvojovým aktivitám, ktoré, ako sa pre Našu Oravu vyjadril v minulosti, bude navrhovaná trasa cestného obchvatu blokovať, sa nám pre jeho zaneprázdnenie prácou v parlamente do uzávierky nepodarilo získať. Prinesieme ju v nasledujúcich vydaniach.
Kritický stav v zaťaženosti cesty je aj v Trstenej. Najmä občania, bývajúci na Krakovskej ulici žiadajú, rovnako spísaním petície, problém riešiť. Príprava projektovej dokumentácie obchvatu Trstenej sa začala v roku 2002, v súčasnosti je dokumentácie na Ministerstve životného prostredia SR. Po schválení financií na GR SSC Bratislava bude začaté územné konanie. Pre prípravu projektovej dokumentácie na obchvat Tvrdošína zostáva zadať spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie. Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ