Slovo kompetencia dnes máta naše úrady. V Kanade nie, nepoužívajú ho, hoci prešli tým istým procesom prenosu kompetencií z federálnej a provinnej vlády na miestnu a regionálnu samosprávu. Latinské slovo kompetencia, iže právomoc zamenili za slovné spojenie služby obanom. Všetky stupne samosprávy, ktoré sme poas študijného pobytu v Kanade navštívili, používali hrdo slovné spojenie služby obanom.
Všimnime si na jednoduchom príklade, akú majú naši úradníci moc. Ke sa konene v stránkový de (prvé obmedzenie) dostanete k dverám kancelárie úradu (druhé obmedzenie) a otvoríte ich, narazíte na pult (tretie obmedzenie, i dôkaz moci). Prídete do kanadskej úradovne a – chýbajú dvere, vidíte priamo pracoviská, dokonca i na takom oddelení ako sú financie.
Aj ke sa v mnohých prípadoch nedalo porovnáva Slovensko a Kanada, princíp rozvoja je všade ten istý. Sny, fantáziu a realitu pretavi cez strategické plánovanie a dielie plány zrealizova.
V meste Burlingtone to mali jednoduchšie. Ich problémom bolo, aby sa rozvoj nezastavil, my ho potrebujeme naštartova. V iných navštívených oblastiach klesli z viac ako 20-percentnej nezamestnanosti na šes. Priam sa chopili bohatstva generácie imigrantov, ktorá už dnes zaína pomýša na odchod z vekomiest na tichšie miesta v Prince Edward County. Návšteva domova dôchodcov v regióne Peel vyvolávala úžas nielen architektonickým riešením miesta na dožitie, ale aj profesionálnym prístupom skombinovaným s láskou tých, ktorí sa o jeho obyvateov starajú. V ase našej návštevy sa tu konala módna extravagancia. Vôbec poskytovanie sociálnych služieb je doslova vyšperkované. Mesto Kawartha Lakes malo kedysi 16 miestnych samospráv, dnes jednu pre 72 000 obyvateov stálych a 27 000 chalupárov. Jeho predstavitelia hovoria, že sa spojili, aby veci lepšie fungovali a aby ušetrili peniaze. Taká veká komunita už dokáže priláka investorov i pracovnú silu. Zatiao tu mali amalgamáciu, iže spojenie obcí, nariadené, jedenástka miestnych samospráv v regióne Prince Edward County si ju od vlády vyžiadala. Najväšia obec mala predtým nad 5000 najmenšia ani 620 obyvateov. - Bolo to ažké obdobie, - hovorí predstavite súasnej samosprávy, ale zjednodušil sa systém riadenia, vekos umožuje samospráve, aby bola efektívna, sme schopní poskytova lepšie služby tým, ktorí platia dane. Na pôde úradu regionálnej samosprávy Halton nám jej predstaviteka gratulovala k demokratickému a mierovému rozdeleniu eskoslovenska, tu sme sa prvýkrát, od vedúceho odpadového hospodárstva, dokali i uznania za najlepší hokejový tím na tohtoroných majstrovstvách sveta. Región sa koncentruje na zdravie, prosperitu a bezpenos obanov, zabezpeuje dodávky vody, zber a triedenie odpadu, prvú zdravotnícku pomoc, v spolupráci s provinciou má na starosti i verejné zdravotníctvo, starostlivos o starších udí, asistuje podnikateským subjektom a plánuje dlhodobý rozvoj.
O om je rivalita
Hoci reforma verejnej správy prebieha za oceánom už sná 50 rokov, skutone živo je a bolo v Ontáriu ostatných pä až šes rokov. Samozrejme, že menšie samosprávy boli proti zlúeniu sa s vekými mestami, že samosprávy nedostali s delegovanými povinnosami i adekvátne finanné zdroje, samozrejme, že vznikalo napätie medzi provinnou vládou a samosprávou. Medzi dôvody reštrukturalizácie verejnej správy však politici zaraovali aj zvýšenie dôveryhodnosti samospráv. Aj dnes, ke je spájanie sa obcí už na dobrovonosti, existujú združenia podobné nášmu ZMOS-u, ktoré spolupracujú s federálnou vládou. Zaoberajú sa však predovšetkým kvalitou a množstvom služieb.
Študijná cesta bola prínosom pre lenov poradných skupín Kanadského urbanistického inštitútu, pôsobiacich na Orave a v okrese Nové Zámky už dva roky. Regionálne kancelárie CUI zastupovali Denisa Lejavová a Zoltán Oláh. Prinášame záverené stanoviská úastníkov pracovnej cesty.
Ján Oravec, primátor Štúrova – Videli sme v reálnom ase a priestore, kam by sme mohli dospie. Viem, že neexistuje jednotný recept pre celý svet na organizáciu verejnej správy. V každom prípade sme videli systém, ktorý funguje v konkrétnych pomeroch. Bol to zážitok. Je na nás, aby sme aspo nieo transformovali na naše pomery. Ak aj najnižšia úrove samosprávy zane aplikova tieto poznatky, skôr i neskôr aj centrálna úrove musí uzna, že sme pripravení prevzia nielen kompetencie, ale aj moc, a to nemusí znamena ohrozenie ich právomoci i moci. Nielen ten najvyšší stupe, ale všetky stupne sú pripravené prevzia kompetencie a peniaze. Avšak iba centrálna moc má z toho strach. A to je celý problém decentralizácie. Ke si zoberieme pôvodný Nižanského návrh reformy verejnej správy, tak zo štátneho rozpotu už jednu tretinu mohli ma regióny a samosprávy bez vplyvu centrálnej úrovne. Strata možnosti priamo rozhodova o takom balíku je pre súasnú politickú špiku neprijatená. Vrátim sa však k študijnej ceste. Videli sme jasný príklad toho, že sa netreba bá odovzda peniaze a kompetencie tým, ktorí sú najbližšie k obanom. Aj ke sú isté rozpory, sná i nezhody medzi nižšími úrovami a provinciami, je to však rivalita, z ktorej aží jednoznane oban, zatia o na Slovensku takáto rivalita má iba dokáza opodstatnenos uritého stupa verejnej správy, o ktorý sa bijú politici. Dávam si za úlohu uplatni o najviac poznatkov, ktoré sú u nás dole uskutonitené. Realizácia mnohých vecí nie je otázkou peazí, ale prístupu samosprávy, teda nás. Postupnými krokmi chcem priblíži úrove samosprávy a mestský úrad tomu, o som v Kanade videl.
Marián Gríge, poslanec regionálneho parlamentu Žilinského samosprávneho kraja – Dostali sme sa na miesta s rôznym stupom ekonomického rozvoja. Stretávali sme sa s vysokou úrovou pripravenosti a odbornosou prezentácií jednotlivých tém. Ekonomický rozvoj tu vemi rýchlo napreduje, podmienky sa s našimi nedajú porovnáva. Viem si však predstavi pomoc a spoluprácu niektorých kanadských odborníkov. Predovšetkým si však musíme pomôc sami. Naui sa a zaa! Vemi ma oslovilo i spolužitie rôznych komunít v Kanade, rasová a náboženská znášanlivos rôznych kultúr. Európa sa má o ui. V Žilinskom kraji by som privítal prednášku na tému ekonomický rozvoj. Poas pobytu v Kanade som pochopil, že lenstvo v parlamente a iné samosprávne funkcie sú doslova službou obanom. Napríklad, od podania si žiadosti po registráciu podnikatea staí jediná návšteva úradu. Boli sme pri tom, ke oban predložil pas a o sedem minút odišiel ako podnikate.
Peter Kuha, poslanec regionálneho parlamentu a riadite Gymnázia A. Bernoláka v Námestove – Je dobré, že udia zo Slovenska mali možnos preniknú do štruktúry samospráv v Kanade, dokonca až k ich rozpotom. Vidie a zaži je viac ako prednáška i konferencia. Som rád, že sme mohli prejs veké mesto, bohaté regióny i skromnejšie oblasti. Musím tiež zloži poklonu prednášajúcim, bola to ukážka profesionality. Tak by mal vyzera prístup k práci a k jej prezentácii. Potvrdilo sa to, o je dávno známe. Iba vysoká miera osobnej angažovanosti udí môže prinies rozvoj.
Kamil Bartovi, primátor mesta Šurany – Prioritou cesty bolo, že sme mali možnos pozrie do mnohých oblastí rozvoja a riadenia. Videli sme ako to funguje a pritom pochopili, kde sme my a kde Kanada. Je to aj profesionálnym prístupom k práci.
Lýdia Vojtaššáková, redaktorka týždenníka Naša Orava – Ak chceme niečo nové vymyslieť musíme postaviť veci na hlavu. Z Oravy odchádza vea udí za prácou na týždovky, dvojtýždovky... Z pokojného regiónu za predovšetkým náronou prácou. Preo neponúknu pokoj tým, ktorí ho pre svoju náronú prácu potrebujú? Zaujal ma napríklad región Prince Edward County, kde chodia pracova špikoví vedci, odborníci preto, že tu sú aleko od hluného mesta. Oni pozdvihli oblas ekonomicky, pretože domáci im musia poskytova služby. So svetom komunikujú prostredníctvom najmodernejších informaných technológií. Sledujúc mnohé prezentácie i reálnu skutonos som si obas uvedomila, ako sa správajú Slováci: To sa nedá, na to nemáme peniaze. Vidíme iba prekážky. Tie však treba preskoi a zaa skutone robi, nielen slovami. Ak by som mala spomenú aspo ešte jeden návrh, ktorým by sme mohli prezentova poznatky z Kanady u nás je ním spojenie, samozrejme zatia na papieri, rozpotov niektorých susediacich obcí a na postavi strategický i operaný plán. A, samozrejme, predstavi ho uom a poveda: Takto to ide v Kanade. Naše spoloné úradovne problémy financií sotva vyriešia. Obce sa musia spája. Pokia ide o nezamestnanos, v Kanade dosahuje priemerne 6 percent. Avšak udia nie sú tak zpätí k miestu bydliska, ako u nás. Za prácou sú ochotní kedykovek sa sahova.
Cyril Urban, starosta Oravského Podzámku – Kanadu budovalo aj vea našich predkov. Sú obce, z ktorých sa vysahovala za prácou aj polovica obyvateov. Hadajúc, nenašli sme ich. A tak som sa ubezpeil, že v silnom trhovom hospodárstve vedia existova bez problémov. Kanada nie je krajina, ktorej systém, podmienky a pravidlá by mohlo Slovensko jednoducho skopírova. Poas študijnej cesty sme sa však stretli s mnohými inšpiratívnymi aktivitami, ktoré by sme mohli prevzia. Je mi úto, že sme neboli v obciach a malých mestách, v našom slova zmysle, naozaj malých. Prekvapila ma nariadená amalgamácia, iže spájanie sa obcí. K tomu zrejme bude musie prís aj u nás. Zdá sa, že v tejto krajine je jednoduchá politická situácia, o je podstatný rozdiel. Politická situácia na Slovensku je najväšou prekážkou pri mnohých zmenách. Bol by som rád, ak k nám budú aj naalej chodi kanadskí experti, aby sa vemi nestriedali. Len tak môžu pochopi náš systém, pretože Kanaan musí na Slovensku ži dlhšie, aby nás pochopil. A ak chceme niekomu pomôc, musíme ho najprv pochopi. V súasnej dobe by sme privítali spoluprácu pri vytvorení ekonomického rozvojového centra i organizácii spoloných úradovní.
Gabriel Matuška, vedúci finanného oddelenia MsÚ Štúrovo – Náš strategický plán je pred dokonením, onedlho ho máme predklada mestskému zastupitestvu na schválenie. Poas študijnej cesty som mal možnos vidie ako sa môže strategické plánovanie sta skutonosou. Od nášho plánu budeme teraz odvíja iastkové plány rozvoja komunity. V Kanade som mal možnos spozna horizontálne i miestne väzby riadenia v samospráve. Viem ich porovna s našou reformou, pochopil som, ako by mali popritom fungova finanné toky, výber daní, aké by mali by služby obanom, ako by mala vyzera organizácia mestského úradu. Žia, musím konštatova, že naše finanné možnosti to nedovoujú. V každom prípade však zapracujeme do strategického plánu zlepšenie služieb poskytovaných samosprávou. Zaujala ma i precíznos systému odpadového hospodárstva, ktoré v súasnosti riešime aj my. Zistil som, ako sa dá jednoducho problém vyrieši v rámci dane z nehnutenosti. Poznatky získané v Kanade odovzdáme alej, myslím si, že v mnohých prípadoch budeme potrebova kanadský vzor.
Iván Farkaš, poslanec parlamentu Nitrianskeho samosprávneho kraja a riadite Bytového podniku v Štúrove – Pred rokom som sa zúastnil podobne zameranej študijnej cesty organizovanej Európskou úniou v Štrasburgu. Bol som nadšený systémom decentralizácie štátnej správy a rozvojom samospráv. Kanada ma však oslovila ešte viac. Zaujali ma témy o finannej politike, jednoduchom a prehadnom daovom systéme, amalgamácii i školský systém. Napriek tomu, že vo vyspelých krajinách žijú udia pomerne odosobnení, kde sused nepozná suseda, milo ma prekvapili návštevy v troch domácnostiach, spoznali sme trocha ich život. Ako poslanec regionálneho parlamentu budem sa snaži presadzova vhodné poznatky a využi ich aj v našom systéme miestnej a regionálnej samosprávy, aj ke zatia nemáme takmer žiadne právomoci, pretože rozhodnutia sa prijímajú na úrovni ministerstiev. Je na škodu veci, že reformu verejnej správy nesprevádza daová reforma. Som pesimista v tomto smere a myslím si, že k nej dôjde ešte neskôr ako prezentuje Vláda SR. Politický systém na Slovensku ešte nie je zrelý na to, aby sa finanné zdroje delimitovali dole.
Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ