Žiaci Základnej školy v Malatinej sa vo štvrtok 27. júna stretli pri jednej vekej spolonej torte, ktorú im dali uitelia upiec na záver školského roka. Každý z nej dostal dielik. Aj my sme si hne predstavovali, i dielo cukrárov zaberie aspo pol chodby, majúc pred oami prinajmenšom stredne veké školy. Torta v Malatinej nebola obrovská, avšak do škodovky sa nevošla. Plnoorganizovaná škola má iba 88 žiakov. V roku 1997 bolo vedenie nútené na vyuovaní spája roníky 1 až 4, o dva roky neskôr, ke do piatej triedy prichádzalo iba 7 detí, hrozilo škole zrušenie roníkov 5 až 9 a ich presun do Dolného Kubína. Psychológovia, lekári a dopravní prepravcovia však vtedy návrh stopli. A tak prišiel experiment spájania predmetov, vypracovaný odborom školstva, mládeže a telesnej kultúry OÚ v Dolnom Kubíne, schválený ministerstvom školstva. - Cieom experimentu je zachova školu v celistvosti, - hovorí PaedDr. Mária Dudáková. – Plnoorganizovaná škola by mala ma aspo 150 žiakov, malatinská nemá ani 100.
Na výtvarnej, hudobnej, telesnej výchove, obianskej náuke, náboženstve a technických prácach majú žiaci zaplnenú staršími i mladšími kolegami aj druhú polovicu triedy.
Spájanie predmetov hodnotila komisia pedagógov, vedúcich predmetových kabinetov už vlani, tento rok by však mal by experiment vyhodnotený komplexne.
o alej?
Reorganizáciou - spojením tried 1. až 4. roníka i spájaním predmetov v roníkoch 5 až 9 ušetrila, vrátane zástupcu, 4 pracovníkov. Budúci školský rok bude ma malatinská škola opä jedenás prváikov. Ale o alší rok iba 6!.. Chvalabohu, o dva roky ich už bude 19.
Riadite školy Mgr. Alfréd Patsch žiadal menšiu zmenu v terajšom systéme. Bol by rád, keby sa prváci mohli vyuova samostatne, nedelili sa o uebu s tretiakmi. Prvákov totiž treba ui nielen písa, íta, ale aj sedie, poúva. Sú chvíle, ke by v triede mali veda nich by radšej rodiia ako tretiaci. Uiteky Mgr. Zuzana Ottová a Mgr. Katarína Šišková ui naraz dva roníky zvládajú. Aj ke sú deti ochudobnené o 20 minút na každom predmete, vo vyšších roníkoch sa však nestrácajú.
Nielen v projekte spájania predmetov razí Základná škola v Malatinej cestu v slovenskom školstve, medzi prvými mala aj schválený projekt regionálnej výchovy. Venuje sa jej už od roku 1992.
Autorita uitea v komunite sa vo všeobecnosti vytratila. Je možné ju ešte prinavráti?, - opýtali sme sa riaditea A. Patscha.
- Mladí uitelia darmo akajú, že im niekto autoritu vybuduje alebo nalinkuje. Nie, to za nich nikto neurobí. A nebolo to ani predtým. udí si môžeme získa, ke sa prispôsobíme okoliu, ke vieme o chceme, a predovšetkým prácou. Ak ju uite odflákne, nemôže chcie, aby mal o i len u detí autoritu. Deti prácu uitea oceni vedia.
Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ