Streda, 22. november, 2017 | Meniny má Cecília
Pridajte si svoje mesto

O kaikách, odpadkoch, ale i skale samovrahov

Už sná od stredoveku sa dole riekou Orava plavili

A ke bude zákon, treba vytýi a vyznai plavebnú dráhu, na to však niet peazí... Bolože to vybavovaiek, kým sa od brehu v Nižnej odrazila lo, aby sa po hodine a pol pribila poniže Podbiela. Ladislav Krupa nedávno prekukoval pomedzi zákony, nariadenia, vyhlášky, úrady a – dnes je kapitánom plte Orava, kukujúcej denne pomedzi kamene a pereje, približujúc tradíciu oravského pltníctva i históriu a súasnos údolia rieky.

Ani sme nevedeli, koko zaujímavostí skrývajú meandre Oravy. Popri dvojkilometrovej asfaltovej ceste z Nižnej do Podbiela kukuje sedem kilometrov dlhé koryto rieky.

- A hééj, a navodúú..., - zazneli úvodné pokriky kapitána Krupu, smerované k zadníkovi Tlachovi. Pl sa odrazila od brehu. Obale postával jeden z pravých nižnianskych pltníkov, splavujúci v minulosti drevo dolu Oravou a Váhom.

- Vítajte na palube, zdraví vás kapitán Krupa a zadník Pavol Tmák. Nachádzame sa v Nižnej, známej to pltníckej obci. Keby sa neboli postavili priehrady, sná by sa ešte dnes využívala lodná cesta až do Komárna.

- Historickou sonou cestou sa vozila z Wieliky so do colného skladu v Tvrdošíne. Tam ju nakladali na plte a viezli až do Budapešti. So preložili na alšie plavidlá a drevo predali. A tak pltníci putovali hore Váhom, dolu Váhom, hore Oravou, dolu Oravou.

- Systémom perej –pleso – perej – pleso – perej – pleso klesneme z výšky 555,8 m n. m. do Podbiela o 13 metrov výškových nižšie.

- Vyrovnááj! A béér...

Pred nami sa objavila prvá perej. V úzkom prieplave to nevyzeralo nejako bezpene. Ke sme zbadali, že predník so zadníkom smerujú pl práve tadia, nesmelo sme sa opýtali.

- Kadia ideme? Tadia?

- Súbili sme vám adrenalín, tak tadia!

Zmkol i dôstojník pre meranie vody, dôstojník pre nalievanie, dôstojník pre erpanie vody...

- Vyrovnaj na avý pilon. Nepoujem signály.

Aj deti na palube stíchli. Netrvalo to však dlho

Minuli sme bývalý televízny kolos, kapitán nás upozornil na vrch Ostražica. Názov dostal od slova ostraha, ostráži. V minulosti tu posádky „ostrahovali“ cestu od Tvrdošína po Podbiel. Nižšie uvidíme kopec Biely, na ktorom bolo alšie opevnené hradisko.

- Pripútajte sa bezpenostnými pásmi, prosím, - navodzoval vzrušujúcu atmosféru kapitán. - Pod sedadlami máte záchranné vesty.

Hne nás však ubezpeil, že pod nami je voda hlboká iba 40 centi. Pl má nosnos 2,1 tony, unesie bez problémov 30 udí, ale plavebný poriadok, kvôli bezpenosti stanovuje maximálne 12 udí. Plavidlo má pod sebou maximálne meter hbky. Veké vody vymanévruje plavbou okolo brehu. Je ovládané dvoma kormidlami – veslami. Konštrukcia vychádza zo skúsenosti oravských pltníkov, dnes majú prevádzkovatelia plte Orava tento systém oficiálne patentovaný.

Posádka spozorovala plávajúcu fašu. - Onedlho ju dostihneme, - hovorí kapitán, - poda fyzikálnych zákonov som vypoítal, že o 15 minút.

Vôbec v nej nebola avizovaná správa SOS a vôbec nebola zapeatená. Obyajný plastový odpad.

Plavíme sa popod most a cestu smerujúcu na Posko, obale sa vítame s chlapcami, kúpucimi sa v studenej Orave. – Tadiato je dobrá voda, - smerujú vodcov plavidla. Tí však, po tokých skúšobných plavbách vedia, že je tam voda najplytšia, chlapci upia vo vode na skalách.

Rýchlosou dva uzly za hodinu, pozorujúc a hadajúc kaiky, sledujúc vyskakujúce ryby nad hladinu, naozaj systémom perej – pokojná voda, poúvajúc úsmevné i historické príbehy sa blížime k ervenej skale.

Signalista zatrúbil. Ak by sme ostali visie niekde na skale, nemáme vraj podlieha panike, dozvedáme sa, sledujúc skaly popri boku plavidla..

Míame istiku odpadových vôd. Nižšie sa dozvedáme, že ak by bola zniená hrádza Oravskej priehrady, zavalí nás vlna 24 metrov vysoká.

Pred nami sa objavila ervená skala. Je skalou samovrahov. Komu sa nechce ži, vyjde hore a skoí. Už minimálne dvaja udia majú tam krížiky. Scenéria ervenej skaly vznikla eróziou vody Studeného potoka, vrážajúcej do skaly a vytvárajúcej takéto krásne erózie, najväšie v strednej Európe.

Vavo vplávame do zátoky, kde sa vlieva Studený potok, prameniaci v Západných Tatrách.

Aká by to bola turistická atrakcia, keby nemala svoju prúpovídku. Ako povedal kapitán plte, zahovárajúc sná vodu v niektorých astiach plte, kto si tu umyje nohy, má nadosmrti pokoj s problémami ich pachu..

V ústí Studeného potoka sme oboplávali obrovský kame, pozreli vrch Biely, pozdravili množstvo detí vo vode i na brehu a vrátili sa spä do Oravy.

- Teraz vidíte, aká vysoká bola hladina cez povode, - ukazovali pltníci na konáre ovešané odpadkami. Pomysleli sme si, o všetko sa dá zužitkova ako atrakcia.

- A naavóó. Kame napravo, ber hóó. Rovnáááj, naavobok.., – znelo plou kukukúc pomedzi skaly. Na dno udierali tento raz takzvané bachraté vlny. - Ke to takto pôjde alej, o desa minút sa potopíme. Pokia je niekto z cukru, mal to hlási pred štartom.

Uff, zachránil si nám život, - akoval s úsmevom kapitán chlapcovi, erpajúcemu špongiou vodu z lode.

- A teraz sa opä pokochajte pohadom na ervenú skalu. Vidíte, že ten povrch je úplne ervený, odlupnuté miesta biele. Keby ste si tu urobili výstup, ktorý trvá okolo 20 minút, hodinu aj s návratom, našli by ste skameneliny rôznych slimákov, trilobitov, nižších živoíchov... Kedysi tu sídlilo tisíce havranov. Neviem, preo odišli...

Podplávali sme most v Podbieli, ktorý kedysi cez vojnu vyletel do vzduchu, prekzli poslednú perej.

- Vážené dámy, vážení páni, aká nás najdôležitejší manéver. Pristátie. Budeme potrebova dobrovoníka, ktorý s lanom vyskoí na breh a pritiahne lo.

- Sto metrov, pädesiat, tridsa, dvadsa, desa. Pribíjame!

- Koko je s tým spojených peripetií, - hovoril Ladislav Krupa, kráajúc peši do dediny. - Tri mesiace projektová dokumentácia, mesiac výpoty, potom na tri razy prišla komisia zmera plavidlo, urobi teoretické výpoty, verifikova ponor... Uznali patentové právo, potom prišli na to, že musím ma kapitánsku skúšku, tak som bol na skúškach ako vodca malého plavidla. To ale nie je všetko, pretože voda patrí niekomu inému. Hoci tu pltníctvo bolo od stredoveku, aj tak kompetentní akajú, i národná rada vyhlási nejakú vyhlášku, že rieka Orava je splavná. Panebože, ak nie je zákon, tak nie je splavná. Nevzdávame sa. K tejto plti pribudne alšia, onedlho tu bude celá flotila. A bude veselo na vode.

Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ


  1. Narazil do stĺpu, policajti mu namerali 2,13 promile 2 195
  2. Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici 2 081
  3. Pozrite sa, čo pribudne v centre metropoly 1 070
  4. Najvyšší súd bude rozhodovať o dovolaní exprimátora Trstenej 664
  5. Legendy sa dostanú nielen na javisko, ale aj do mobilov 660
  6. Okolo predaja mestských lámp je už jasnejšie 426
  7. Narodili sa ďalší malinkí Oravci. Vitajte medzi nami Foto 252
  8. Okolo cyklochodníka ľudia gazdujú. Cyklistom sa to nie vždy páči 239
  9. Historický cintorín je dočasne zatvorený. Vchod bude inde 238
  10. Mazda skončila v priekope, posádka v nemocnici 212

Najčítanejšie správy

Orava

Narazil do stĺpu, policajti mu namerali 2,13 promile

Nočná jazda Volkswagenu Chlebnicami sa skončila predčasne. Muž so ženou utrpeli zranenia.

Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici

Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Hornooravskej nemocnice prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Z eurofondov získalo zariadenie až 3,7 milióna eur.

Pozrite sa, čo pribudne v centre metropoly

Rekonštrukciu priestoru medzi cukrárňou, obchodným domom a hotelom vylepšia stavebné úpravy.

Najvyšší súd bude rozhodovať o dovolaní exprimátora Trstenej

Prípadom exprimátora Trstenej Juraja Bernaťáka sa bude 6. decembra zaoberať Najvyšší súd.

Legendy sa dostanú nielen na javisko, ale aj do mobilov

Legendy spod Babej hory zbierajú, aby jednu z nich nacvičili a predviedli miestni ochotníci. O netradičný kultúrny zážitok sa postarajú Poliaci s Oravcami.

Blízke regióny

V utorok zatvoria frekventovanú cestu na Kysuciach. Dôvodom je kamión

Vo večerných hodinách bude uzatvorený frekventovaný úsek cesty I/11 v obci Svrčinovec (okres Čadca).

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Dnes uzatvoria horelický tunel

Polícia upozorňuje motoristov na dopravné obmedzenie. Dnes od 22. hodiny do stredy maximálne 2. hodiny obojsmerne uzatvoria tunel Horelica z dôvodu havarijnej opravy.

Bukovský most už je prejazdný

Po mesiacoch, počas ktorých zvyšovali tonáž, od dnes Bukovský most slúži verejnosti.

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

Všetky správy

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí bývalý člen amerického námorníctva ROSS HALL.

Babiš otvoril reštauráciu. Iba predkrm v nej stojí 135 eur

V luxusnej reštaurácii bude možné osláviť aj Silvestra, hosť za sviatočné jedlo zaplatí 290 eur.

Aká je kvalita vzduchu vo vašom meste? Skontrolujete si ju online

Kvalitu ovzdušia môžete sledovať po hodinách.

Muž zabudol, kde zaparkoval auto. Našli ho po dvadsiatich rokoch

Auto stálo presne na mieste, kde ho nechal jeho majiteľ.

Kam vyraziť