Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

O kaikách, odpadkoch, ale i skale samovrahov

Už sná od stredoveku sa dole riekou Orava plavili

A ke bude zákon, treba vytýi a vyznai plavebnú dráhu, na to však niet peazí... Bolože to vybavovaiek, kým sa od brehu v Nižnej odrazila lo, aby sa po hodine a pol pribila poniže Podbiela. Ladislav Krupa nedávno prekukoval pomedzi zákony, nariadenia, vyhlášky, úrady a – dnes je kapitánom plte Orava, kukujúcej denne pomedzi kamene a pereje, približujúc tradíciu oravského pltníctva i históriu a súasnos údolia rieky.

Ani sme nevedeli, koko zaujímavostí skrývajú meandre Oravy. Popri dvojkilometrovej asfaltovej ceste z Nižnej do Podbiela kukuje sedem kilometrov dlhé koryto rieky.

Skryť Vypnúť reklamu

- A hééj, a navodúú..., - zazneli úvodné pokriky kapitána Krupu, smerované k zadníkovi Tlachovi. Pl sa odrazila od brehu. Obale postával jeden z pravých nižnianskych pltníkov, splavujúci v minulosti drevo dolu Oravou a Váhom.

- Vítajte na palube, zdraví vás kapitán Krupa a zadník Pavol Tmák. Nachádzame sa v Nižnej, známej to pltníckej obci. Keby sa neboli postavili priehrady, sná by sa ešte dnes využívala lodná cesta až do Komárna.

- Historickou sonou cestou sa vozila z Wieliky so do colného skladu v Tvrdošíne. Tam ju nakladali na plte a viezli až do Budapešti. So preložili na alšie plavidlá a drevo predali. A tak pltníci putovali hore Váhom, dolu Váhom, hore Oravou, dolu Oravou.

- Systémom perej –pleso – perej – pleso – perej – pleso klesneme z výšky 555,8 m n. m. do Podbiela o 13 metrov výškových nižšie.

Skryť Vypnúť reklamu

- Vyrovnááj! A béér...

Pred nami sa objavila prvá perej. V úzkom prieplave to nevyzeralo nejako bezpene. Ke sme zbadali, že predník so zadníkom smerujú pl práve tadia, nesmelo sme sa opýtali.

- Kadia ideme? Tadia?

- Súbili sme vám adrenalín, tak tadia!

Zmkol i dôstojník pre meranie vody, dôstojník pre nalievanie, dôstojník pre erpanie vody...

- Vyrovnaj na avý pilon. Nepoujem signály.

Aj deti na palube stíchli. Netrvalo to však dlho

Minuli sme bývalý televízny kolos, kapitán nás upozornil na vrch Ostražica. Názov dostal od slova ostraha, ostráži. V minulosti tu posádky „ostrahovali“ cestu od Tvrdošína po Podbiel. Nižšie uvidíme kopec Biely, na ktorom bolo alšie opevnené hradisko.

- Pripútajte sa bezpenostnými pásmi, prosím, - navodzoval vzrušujúcu atmosféru kapitán. - Pod sedadlami máte záchranné vesty.

Skryť Vypnúť reklamu

Hne nás však ubezpeil, že pod nami je voda hlboká iba 40 centi. Pl má nosnos 2,1 tony, unesie bez problémov 30 udí, ale plavebný poriadok, kvôli bezpenosti stanovuje maximálne 12 udí. Plavidlo má pod sebou maximálne meter hbky. Veké vody vymanévruje plavbou okolo brehu. Je ovládané dvoma kormidlami – veslami. Konštrukcia vychádza zo skúsenosti oravských pltníkov, dnes majú prevádzkovatelia plte Orava tento systém oficiálne patentovaný.

Posádka spozorovala plávajúcu fašu. - Onedlho ju dostihneme, - hovorí kapitán, - poda fyzikálnych zákonov som vypoítal, že o 15 minút.

Vôbec v nej nebola avizovaná správa SOS a vôbec nebola zapeatená. Obyajný plastový odpad.

Plavíme sa popod most a cestu smerujúcu na Posko, obale sa vítame s chlapcami, kúpucimi sa v studenej Orave. – Tadiato je dobrá voda, - smerujú vodcov plavidla. Tí však, po tokých skúšobných plavbách vedia, že je tam voda najplytšia, chlapci upia vo vode na skalách.

Rýchlosou dva uzly za hodinu, pozorujúc a hadajúc kaiky, sledujúc vyskakujúce ryby nad hladinu, naozaj systémom perej – pokojná voda, poúvajúc úsmevné i historické príbehy sa blížime k ervenej skale.

Signalista zatrúbil. Ak by sme ostali visie niekde na skale, nemáme vraj podlieha panike, dozvedáme sa, sledujúc skaly popri boku plavidla..

Míame istiku odpadových vôd. Nižšie sa dozvedáme, že ak by bola zniená hrádza Oravskej priehrady, zavalí nás vlna 24 metrov vysoká.

Pred nami sa objavila ervená skala. Je skalou samovrahov. Komu sa nechce ži, vyjde hore a skoí. Už minimálne dvaja udia majú tam krížiky. Scenéria ervenej skaly vznikla eróziou vody Studeného potoka, vrážajúcej do skaly a vytvárajúcej takéto krásne erózie, najväšie v strednej Európe.

Vavo vplávame do zátoky, kde sa vlieva Studený potok, prameniaci v Západných Tatrách.

Aká by to bola turistická atrakcia, keby nemala svoju prúpovídku. Ako povedal kapitán plte, zahovárajúc sná vodu v niektorých astiach plte, kto si tu umyje nohy, má nadosmrti pokoj s problémami ich pachu..

V ústí Studeného potoka sme oboplávali obrovský kame, pozreli vrch Biely, pozdravili množstvo detí vo vode i na brehu a vrátili sa spä do Oravy.

- Teraz vidíte, aká vysoká bola hladina cez povode, - ukazovali pltníci na konáre ovešané odpadkami. Pomysleli sme si, o všetko sa dá zužitkova ako atrakcia.

- A naavóó. Kame napravo, ber hóó. Rovnáááj, naavobok.., – znelo plou kukukúc pomedzi skaly. Na dno udierali tento raz takzvané bachraté vlny. - Ke to takto pôjde alej, o desa minút sa potopíme. Pokia je niekto z cukru, mal to hlási pred štartom.

Uff, zachránil si nám život, - akoval s úsmevom kapitán chlapcovi, erpajúcemu špongiou vodu z lode.

- A teraz sa opä pokochajte pohadom na ervenú skalu. Vidíte, že ten povrch je úplne ervený, odlupnuté miesta biele. Keby ste si tu urobili výstup, ktorý trvá okolo 20 minút, hodinu aj s návratom, našli by ste skameneliny rôznych slimákov, trilobitov, nižších živoíchov... Kedysi tu sídlilo tisíce havranov. Neviem, preo odišli...

Podplávali sme most v Podbieli, ktorý kedysi cez vojnu vyletel do vzduchu, prekzli poslednú perej.

- Vážené dámy, vážení páni, aká nás najdôležitejší manéver. Pristátie. Budeme potrebova dobrovoníka, ktorý s lanom vyskoí na breh a pritiahne lo.

- Sto metrov, pädesiat, tridsa, dvadsa, desa. Pribíjame!

- Koko je s tým spojených peripetií, - hovoril Ladislav Krupa, kráajúc peši do dediny. - Tri mesiace projektová dokumentácia, mesiac výpoty, potom na tri razy prišla komisia zmera plavidlo, urobi teoretické výpoty, verifikova ponor... Uznali patentové právo, potom prišli na to, že musím ma kapitánsku skúšku, tak som bol na skúškach ako vodca malého plavidla. To ale nie je všetko, pretože voda patrí niekomu inému. Hoci tu pltníctvo bolo od stredoveku, aj tak kompetentní akajú, i národná rada vyhlási nejakú vyhlášku, že rieka Orava je splavná. Panebože, ak nie je zákon, tak nie je splavná. Nevzdávame sa. K tejto plti pribudne alšia, onedlho tu bude celá flotila. A bude veselo na vode.

Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 388
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 872
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 566
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 099
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 499
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 12 552
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 948
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 420
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 572
  10. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť 10 571
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ak stavebník nechce na povolenie čakať, musí pomôcť

Najviac stavebných povolení v okrese vydáva Rabča. Obecný rozpočet nestíha za domami,

Výstavba v časti Grúň.

Hern má krízovú radu aj stopovačov. Strojárne otestovali všetkých zamestnancov

V Herne majú za sebou už šieste kolo testovania na COVID-19. Vedenie strojární odporúča firmám testovanie zamestnancov.

Testovanie v strojárňach Hern Námestovo.

Najlepší strelec mohol ostať v Dlhej, rozhodol sa pre Babín

Marcel Kunocha si vyskúšal všetky pozície. Najlepšie sa cíti v útoku.

Marcel Kunocha (pri lopte) strelil na jeseň 13 gólov.

Chceme, aby mali mladí futbalisti pamiatku

Po skvelých odozvách z minulých rokov sme sa opäť rozhodli spustiť obľúbenú rubriku Predstavujeme futbalové nádeje.

Ukážka z minulých rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?