Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Štyristo kilometrov,a s vypnutým motorom

Na kolesách vlakovej súpravy

Trstená - Kamióny, ktoré nám denne zneisujú životné prostredie a strpujú život najmä blízko medzinárodného cestného ahu, prejdú Slovenskom z juhu na sever bez toho, aby si o len odfúkli. Dokonca nepôjdu ani po ceste a ich vodii si poas jazdy môžu kudne zdriemnu. Pretože sa povezú železnicou. Toto pohodlie ich bude stá 210 eur a nielen Oravcom „znormálni“ život.

Trojroné snahy zrealizova tento projekt, nad ktorým sa mnohí predtým iba pousmiali, sa napajú. Skúšobná jazda uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“, ktorý bude ma v prevádzke parametre 900 ton, 400 metrov, sa konala 2. a 3. septembra na trase Budafok Haros – Trstená a spä cez pohraninú priechodovú stanicu Komárom/Komárno. Potvrdila, že úškabky nie sú na mieste. Na prelome októbra a novembra by mala zaa denne okrem nedele železniná stanica Budafok Haros vypravova na trasu medzi Budapešou a Trstenou jeden nízkoplošný vagón so 17 kamiónmi, z ktorého po odstavení na konenej vozidlá samé zídu na komunikáciu a po colnom odbavení budú pokraova na hraniný priechod v Trstenej. Tam bez akéhokovek akania prejdú k colnému vybaveniu na poskej strane. Kamióny prichádzajúce z Poska by sa mali sústredi na parkovisku Chyž Bet a po colnej kontrole prepravi na železninú stanicu v Trstenej tak, aby súprava „RoLa sprevádzaná“ mohla v priebehu 24 hodín absolvova celú trasu tam aj spä - 459 km, z nich 340 po území Slovenska. Zatia by teda denne malo cesty odaži 34 zo 400 – 500 kamiónov, ktoré Oravou prechádzajú v oboch smeroch. V prípade záujmu to môžu by súpravy dve a teda dvojnásobok vozidiel s ažkým nákladom, ktoré dnes obanom v niektorých obciach na Orave, najmä Sedliackej Dubovej, Hornej a Dolnej Lehote, ochvía rozochvievajú na stoloch, pripevnených o podlahu, riad a poháre.

Skryť Vypnúť reklamu

- Našou snahou bude, aby sme z cesty na železnicu dostali 15 – 20% kamiónov, malo by to by približne 10 tisíc cestných súprav smerom na Trstenú rone, - povedal v utorok z úspešnej jazdy i oravskej prírody viditene nadšený Miklos Völgyi, riadite Divízie kombinovanej prepravy, MAL. Celú trasu absolvoval v súprave RoLa spolu so svojím slovenským kolegom Miroslavom Horeným, prednostom Sekcie kombinovanej prepravy Železninej spolonosti, a.s. Tak si partneri detailne v praxi overili to, o o sa, za pomoci alších zainteresovaných, z Oravy najmä osobnej iniciatívy prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne Juraja Bernaáka, železnice pokúšali niekoko rokov. Pri urýchlenej realizácii skúšobnej jazdy sa pozitívne zapísala aj dobrá spolupráca prednostov železniných staníc v Trstenej a Tvrdošíne. – Každý tretí kamión, prichádzajúci na hraniný priechod do Trstenej je maarský, a tak rokujeme s naším najsilnejším prepravcom - Hungarkamionom, ktorý by sa mal sta zmluvným operátorom v projekte, - povedal Miklos Völgyi.

Skryť Vypnúť reklamu

Od spomínanej reality delia zainteresovaných v Maarsku i na Slovensku necelé dva mesiace, a najmä na slovenskej železnici, ale aj za rokovacími stolmi sa musí zrealizova ešte nemálo úloh a otvorených otázok. Tie najdôležitejšie nám pomenoval Ing. Miroslav Horený. – Po vyhodnotení skúšobnej jazdy uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“ po stránke dopravnej, technologickej i colnej budú k bezproblémovému zaatiu pravidelnej prepravy prebieha do konca septembra pracovné porady s Maarskou republikou, colnými a pasovým orgánmi Poskej republiky, Colným riaditestvom v Bratislave, Cudzineckou políciou SR i s Colným úradom Komárno a Trstená. Uskutonia sa tiež pracovné rokovania medzi samostatnými výkonnými jednotkami ŽSR a ŽS, a.s. Na zabezpeenie dostatku kamiónov z poskej strany Železniná spolonos, a.s. uskutonila prieskum trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Na realizácii projektu presunutia kamiónov z cestnej siete na železnicu a zníženia ekologického zaaženia v regióne Orava sa vo vekej miere podieajú ŽSR, a. s., ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii, ministerstvo životného prostredia, prednosta OÚ i starostovia obcí okresu Tvrdošín. Od štátu je na tento úel vylenená dotácia.

o to v hrubých rysoch konkrétne znamená pre kooperujúce strany pôsobiace v našom regióne? Predovšetkým rýchlo obnovi železniný zvršok a zrekonštruova železninú stanicu v Trstenej. Tá, mimochodom, po zavedení tohto druhu prepravy kamiónov bude môc zamestna 10 nových pracovníkov. Otvorenou je aj otázka vybavovania kamiónov na poskej strane tak, aby mohli prednostne opúša colný priestor a stíha „naviez sa“ na súpravu RoLa, ktorá grafikon prepravy do Maarska musí dodrža.

O obrovských výhodách v oblasti šetrenia životného prostredia Oravy po zavedení tohto projektu do praxe sme už nepriamo hovorili. alšími nesporne sú bezpenos obanov žijúcich pri hlavnom cestnom ahu, odaženie dopravy regiónom, skrátenie cestovného asu kamiónov z Budapešti do Trstenej z 24 hodín na polovicu, vodii kamiónov nemusia aka na hraninom priechode v Trstenej 8-10 hodín, poas cesty vlakovou súpravou si oddýchnu, môžu viac-menej presne kalkulova s asovou džkou trasy pred nalodením sa na more, at...

Na záver sa predsa len ešte žiada doda: Pôjde o úspech, pretože je tu nesporne vea výhod. Ale Ameriku sme urite neobjavili. Údajne realizácia uritého percenta dopravy práve formou kombinovanej dopravy je podmienkou, kladenou na vnútroštátnu dopravu lenských štátov Európskej únie. A to si urite v predvstupovom období uvedomujú aj slovenské železnice. Ruku na srdce - projekt by sa urite nebol zrealizoval, hoci by sme sa na Orave snažením „pokrájali na kusy“, keby v Budapešti neboli zistili jeho ekonomickú výhodnos. Ale tá je, ako sme si už povedali, obrovská aj pre Slovensko a Oravu. Väšia, ako onedlho Oravou sa denne premávajúca 400-metrová súprava s kamiónmi. Na oravských cestách nám ich však stále ešte zostane vyše tristo-štyristo...

Anna Lajmonová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 957
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 308
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 753
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 307
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 616
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 154
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 902
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 811
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Kedysi, keď muž bil svoju ženu, vedela o tom celá dedina. A dnes?

Kedysi, keď muž bil svoju ženu, vedela o tom celá dedina. Chlapi ho v krčme za to zmlátili a chvíľu bol pokoj. Násilie je v spoločnosti odjakživa, nie rovnako sa však jednotlivé generácie s násilím pasujú.

Modernizujú futbalové športovisko, už to bola katastrofa

Životnosť umelej trávy skončila pred troma rokmi, treba 220-tisíc eur.

Nová tribúna vo výstavbe.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

Zlodejov zaznamenali kamery, koľkokrát si ešte toto trúfnu

Drzosť niektorých ľudí, ktorí odmietajú za tovar platiť, je čoraz väčšia. Nezastavia sa pred ničím. Kradnú v noci aj za bieleho dňa, kamery im nevadia.

Dvojica podozrivých mužov tesne pred krádežov v obchode s náradím.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Už ste čítali?