Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav

Štyristo kilometrov,a s vypnutým motorom

Na kolesách vlakovej súpravy

Trstená - Kamióny, ktoré nám denne zneisujú životné prostredie a strpujú život najmä blízko medzinárodného cestného ahu, prejdú Slovenskom z juhu na sever bez toho, aby si o len odfúkli. Dokonca nepôjdu ani po ceste a ich vodii si poas jazdy môžu kudne zdriemnu. Pretože sa povezú železnicou. Toto pohodlie ich bude stá 210 eur a nielen Oravcom „znormálni“ život.

Trojroné snahy zrealizova tento projekt, nad ktorým sa mnohí predtým iba pousmiali, sa napajú. Skúšobná jazda uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“, ktorý bude ma v prevádzke parametre 900 ton, 400 metrov, sa konala 2. a 3. septembra na trase Budafok Haros – Trstená a spä cez pohraninú priechodovú stanicu Komárom/Komárno. Potvrdila, že úškabky nie sú na mieste. Na prelome októbra a novembra by mala zaa denne okrem nedele železniná stanica Budafok Haros vypravova na trasu medzi Budapešou a Trstenou jeden nízkoplošný vagón so 17 kamiónmi, z ktorého po odstavení na konenej vozidlá samé zídu na komunikáciu a po colnom odbavení budú pokraova na hraniný priechod v Trstenej. Tam bez akéhokovek akania prejdú k colnému vybaveniu na poskej strane. Kamióny prichádzajúce z Poska by sa mali sústredi na parkovisku Chyž Bet a po colnej kontrole prepravi na železninú stanicu v Trstenej tak, aby súprava „RoLa sprevádzaná“ mohla v priebehu 24 hodín absolvova celú trasu tam aj spä - 459 km, z nich 340 po území Slovenska. Zatia by teda denne malo cesty odaži 34 zo 400 – 500 kamiónov, ktoré Oravou prechádzajú v oboch smeroch. V prípade záujmu to môžu by súpravy dve a teda dvojnásobok vozidiel s ažkým nákladom, ktoré dnes obanom v niektorých obciach na Orave, najmä Sedliackej Dubovej, Hornej a Dolnej Lehote, ochvía rozochvievajú na stoloch, pripevnených o podlahu, riad a poháre.

- Našou snahou bude, aby sme z cesty na železnicu dostali 15 – 20% kamiónov, malo by to by približne 10 tisíc cestných súprav smerom na Trstenú rone, - povedal v utorok z úspešnej jazdy i oravskej prírody viditene nadšený Miklos Völgyi, riadite Divízie kombinovanej prepravy, MAL. Celú trasu absolvoval v súprave RoLa spolu so svojím slovenským kolegom Miroslavom Horeným, prednostom Sekcie kombinovanej prepravy Železninej spolonosti, a.s. Tak si partneri detailne v praxi overili to, o o sa, za pomoci alších zainteresovaných, z Oravy najmä osobnej iniciatívy prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne Juraja Bernaáka, železnice pokúšali niekoko rokov. Pri urýchlenej realizácii skúšobnej jazdy sa pozitívne zapísala aj dobrá spolupráca prednostov železniných staníc v Trstenej a Tvrdošíne. – Každý tretí kamión, prichádzajúci na hraniný priechod do Trstenej je maarský, a tak rokujeme s naším najsilnejším prepravcom - Hungarkamionom, ktorý by sa mal sta zmluvným operátorom v projekte, - povedal Miklos Völgyi.

Od spomínanej reality delia zainteresovaných v Maarsku i na Slovensku necelé dva mesiace, a najmä na slovenskej železnici, ale aj za rokovacími stolmi sa musí zrealizova ešte nemálo úloh a otvorených otázok. Tie najdôležitejšie nám pomenoval Ing. Miroslav Horený. – Po vyhodnotení skúšobnej jazdy uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“ po stránke dopravnej, technologickej i colnej budú k bezproblémovému zaatiu pravidelnej prepravy prebieha do konca septembra pracovné porady s Maarskou republikou, colnými a pasovým orgánmi Poskej republiky, Colným riaditestvom v Bratislave, Cudzineckou políciou SR i s Colným úradom Komárno a Trstená. Uskutonia sa tiež pracovné rokovania medzi samostatnými výkonnými jednotkami ŽSR a ŽS, a.s. Na zabezpeenie dostatku kamiónov z poskej strany Železniná spolonos, a.s. uskutonila prieskum trhu.

Na realizácii projektu presunutia kamiónov z cestnej siete na železnicu a zníženia ekologického zaaženia v regióne Orava sa vo vekej miere podieajú ŽSR, a. s., ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii, ministerstvo životného prostredia, prednosta OÚ i starostovia obcí okresu Tvrdošín. Od štátu je na tento úel vylenená dotácia.

o to v hrubých rysoch konkrétne znamená pre kooperujúce strany pôsobiace v našom regióne? Predovšetkým rýchlo obnovi železniný zvršok a zrekonštruova železninú stanicu v Trstenej. Tá, mimochodom, po zavedení tohto druhu prepravy kamiónov bude môc zamestna 10 nových pracovníkov. Otvorenou je aj otázka vybavovania kamiónov na poskej strane tak, aby mohli prednostne opúša colný priestor a stíha „naviez sa“ na súpravu RoLa, ktorá grafikon prepravy do Maarska musí dodrža.

O obrovských výhodách v oblasti šetrenia životného prostredia Oravy po zavedení tohto projektu do praxe sme už nepriamo hovorili. alšími nesporne sú bezpenos obanov žijúcich pri hlavnom cestnom ahu, odaženie dopravy regiónom, skrátenie cestovného asu kamiónov z Budapešti do Trstenej z 24 hodín na polovicu, vodii kamiónov nemusia aka na hraninom priechode v Trstenej 8-10 hodín, poas cesty vlakovou súpravou si oddýchnu, môžu viac-menej presne kalkulova s asovou džkou trasy pred nalodením sa na more, at...

Na záver sa predsa len ešte žiada doda: Pôjde o úspech, pretože je tu nesporne vea výhod. Ale Ameriku sme urite neobjavili. Údajne realizácia uritého percenta dopravy práve formou kombinovanej dopravy je podmienkou, kladenou na vnútroštátnu dopravu lenských štátov Európskej únie. A to si urite v predvstupovom období uvedomujú aj slovenské železnice. Ruku na srdce - projekt by sa urite nebol zrealizoval, hoci by sme sa na Orave snažením „pokrájali na kusy“, keby v Budapešti neboli zistili jeho ekonomickú výhodnos. Ale tá je, ako sme si už povedali, obrovská aj pre Slovensko a Oravu. Väšia, ako onedlho Oravou sa denne premávajúca 400-metrová súprava s kamiónmi. Na oravských cestách nám ich však stále ešte zostane vyše tristo-štyristo...

Anna Lajmonová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 765
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 049
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 415
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 9 010
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 283
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 316
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 646
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 214
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 807

Hlavné správy z MY Orava

Dlhé ulice, málo domov. Niekde sa asfaltovať oplatí, niekde nie

Päť miestnych komunikácií dostane nový asfaltový povrch, cesta k cintorínu bude celkom nová.

Vietor vyvracal stromy aj elektrické stĺpy

V noci sa aj Oravou prehnal silný vietor. Rozsiahle škody však, našťastie, nespôsobil.

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

V skromných podmienkach vyrástla ďalšia majsterka Slovenska

Projekt atletickej dráhy s umelým povrchom sa nedostal do programu mestského zastupiteľstva v Dolnom Kubíne už dva roky.

Po nočnej víchrici zostali bez elektriny tisíce domácností

Na Orave ide najmä o Trstenú a Beňadovo a Oravský Podzámok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aké sú príbehy ľudí, ktorí stavali Oravskú priehradu

V stavbe storočia sú mozole a osudy stoviek ľudí.

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

Vybrali SME

Už ste čítali?