Piatok, 14. december, 2018 | Meniny má Branislava, Bronislava

Štyristo kilometrov,a s vypnutým motorom

Na kolesách vlakovej súpravy

Trstená - Kamióny, ktoré nám denne zneisujú životné prostredie a strpujú život najmä blízko medzinárodného cestného ahu, prejdú Slovenskom z juhu na sever bez toho, aby si o len odfúkli. Dokonca nepôjdu ani po ceste a ich vodii si poas jazdy môžu kudne zdriemnu. Pretože sa povezú železnicou. Toto pohodlie ich bude stá 210 eur a nielen Oravcom „znormálni“ život.

Trojroné snahy zrealizova tento projekt, nad ktorým sa mnohí predtým iba pousmiali, sa napajú. Skúšobná jazda uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“, ktorý bude ma v prevádzke parametre 900 ton, 400 metrov, sa konala 2. a 3. septembra na trase Budafok Haros – Trstená a spä cez pohraninú priechodovú stanicu Komárom/Komárno. Potvrdila, že úškabky nie sú na mieste. Na prelome októbra a novembra by mala zaa denne okrem nedele železniná stanica Budafok Haros vypravova na trasu medzi Budapešou a Trstenou jeden nízkoplošný vagón so 17 kamiónmi, z ktorého po odstavení na konenej vozidlá samé zídu na komunikáciu a po colnom odbavení budú pokraova na hraniný priechod v Trstenej. Tam bez akéhokovek akania prejdú k colnému vybaveniu na poskej strane. Kamióny prichádzajúce z Poska by sa mali sústredi na parkovisku Chyž Bet a po colnej kontrole prepravi na železninú stanicu v Trstenej tak, aby súprava „RoLa sprevádzaná“ mohla v priebehu 24 hodín absolvova celú trasu tam aj spä - 459 km, z nich 340 po území Slovenska. Zatia by teda denne malo cesty odaži 34 zo 400 – 500 kamiónov, ktoré Oravou prechádzajú v oboch smeroch. V prípade záujmu to môžu by súpravy dve a teda dvojnásobok vozidiel s ažkým nákladom, ktoré dnes obanom v niektorých obciach na Orave, najmä Sedliackej Dubovej, Hornej a Dolnej Lehote, ochvía rozochvievajú na stoloch, pripevnených o podlahu, riad a poháre.

- Našou snahou bude, aby sme z cesty na železnicu dostali 15 – 20% kamiónov, malo by to by približne 10 tisíc cestných súprav smerom na Trstenú rone, - povedal v utorok z úspešnej jazdy i oravskej prírody viditene nadšený Miklos Völgyi, riadite Divízie kombinovanej prepravy, MAL. Celú trasu absolvoval v súprave RoLa spolu so svojím slovenským kolegom Miroslavom Horeným, prednostom Sekcie kombinovanej prepravy Železninej spolonosti, a.s. Tak si partneri detailne v praxi overili to, o o sa, za pomoci alších zainteresovaných, z Oravy najmä osobnej iniciatívy prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne Juraja Bernaáka, železnice pokúšali niekoko rokov. Pri urýchlenej realizácii skúšobnej jazdy sa pozitívne zapísala aj dobrá spolupráca prednostov železniných staníc v Trstenej a Tvrdošíne. – Každý tretí kamión, prichádzajúci na hraniný priechod do Trstenej je maarský, a tak rokujeme s naším najsilnejším prepravcom - Hungarkamionom, ktorý by sa mal sta zmluvným operátorom v projekte, - povedal Miklos Völgyi.

Od spomínanej reality delia zainteresovaných v Maarsku i na Slovensku necelé dva mesiace, a najmä na slovenskej železnici, ale aj za rokovacími stolmi sa musí zrealizova ešte nemálo úloh a otvorených otázok. Tie najdôležitejšie nám pomenoval Ing. Miroslav Horený. – Po vyhodnotení skúšobnej jazdy uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“ po stránke dopravnej, technologickej i colnej budú k bezproblémovému zaatiu pravidelnej prepravy prebieha do konca septembra pracovné porady s Maarskou republikou, colnými a pasovým orgánmi Poskej republiky, Colným riaditestvom v Bratislave, Cudzineckou políciou SR i s Colným úradom Komárno a Trstená. Uskutonia sa tiež pracovné rokovania medzi samostatnými výkonnými jednotkami ŽSR a ŽS, a.s. Na zabezpeenie dostatku kamiónov z poskej strany Železniná spolonos, a.s. uskutonila prieskum trhu.

Na realizácii projektu presunutia kamiónov z cestnej siete na železnicu a zníženia ekologického zaaženia v regióne Orava sa vo vekej miere podieajú ŽSR, a. s., ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii, ministerstvo životného prostredia, prednosta OÚ i starostovia obcí okresu Tvrdošín. Od štátu je na tento úel vylenená dotácia.

o to v hrubých rysoch konkrétne znamená pre kooperujúce strany pôsobiace v našom regióne? Predovšetkým rýchlo obnovi železniný zvršok a zrekonštruova železninú stanicu v Trstenej. Tá, mimochodom, po zavedení tohto druhu prepravy kamiónov bude môc zamestna 10 nových pracovníkov. Otvorenou je aj otázka vybavovania kamiónov na poskej strane tak, aby mohli prednostne opúša colný priestor a stíha „naviez sa“ na súpravu RoLa, ktorá grafikon prepravy do Maarska musí dodrža.

O obrovských výhodách v oblasti šetrenia životného prostredia Oravy po zavedení tohto projektu do praxe sme už nepriamo hovorili. alšími nesporne sú bezpenos obanov žijúcich pri hlavnom cestnom ahu, odaženie dopravy regiónom, skrátenie cestovného asu kamiónov z Budapešti do Trstenej z 24 hodín na polovicu, vodii kamiónov nemusia aka na hraninom priechode v Trstenej 8-10 hodín, poas cesty vlakovou súpravou si oddýchnu, môžu viac-menej presne kalkulova s asovou džkou trasy pred nalodením sa na more, at...

Na záver sa predsa len ešte žiada doda: Pôjde o úspech, pretože je tu nesporne vea výhod. Ale Ameriku sme urite neobjavili. Údajne realizácia uritého percenta dopravy práve formou kombinovanej dopravy je podmienkou, kladenou na vnútroštátnu dopravu lenských štátov Európskej únie. A to si urite v predvstupovom období uvedomujú aj slovenské železnice. Ruku na srdce - projekt by sa urite nebol zrealizoval, hoci by sme sa na Orave snažením „pokrájali na kusy“, keby v Budapešti neboli zistili jeho ekonomickú výhodnos. Ale tá je, ako sme si už povedali, obrovská aj pre Slovensko a Oravu. Väšia, ako onedlho Oravou sa denne premávajúca 400-metrová súprava s kamiónmi. Na oravských cestách nám ich však stále ešte zostane vyše tristo-štyristo...

Anna Lajmonová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  8. Slovensko spieva koledy
  9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 58 393
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 876
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 12 689
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 932
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 875
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 780
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 498
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 939
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 881
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 644

Hlavné správy z MY Orava

Mladíci zbili taxikára, ukradli a zapálili mu auto

Dlhoročné tresty väzenia hrozia 19-ročnému Marošovi z Mútneho a 16-ročnému mladistvému z Brezy, obvinení sú zo zločinu lúpeže.

Cesta na Havaj viedla cez Malajziu

Dolnokubínčan sa musel na trati vysporiadať s opicami i medúzami.

Jaroslav Lupák: Je ťažké trénovať mládež bez základných potrieb

Dolnokubínsky klub je s rokom 2018 spokojný. Žiaril na najvyššej slovenskej scéne a pribudli aj mladí členovia.

Ženy brali iba výhry

Florbalisti mali uplynulý víkend voľno.

Slovensko spievalo koledy. Oravci sa pridali

Slovensko spieva koledy je príležitosť stretnúť sa nie v supermarketoch, nie v práci, nie v strese ani v zhone. Na Orave tak urobili v Dolnom Kubíne, Sihelnom, Istebnom a Krušetnici.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladíci zbili taxikára, ukradli a zapálili mu auto

Dlhoročné tresty väzenia hrozia 19-ročnému Marošovi z Mútneho a 16-ročnému mladistvému z Brezy, obvinení sú zo zločinu lúpeže.

Primátor Rajca zvolal staré zastupiteľstvo. Dal si preplatiť dovolenku

Ján Rybárik nemal na dovolenku čas pre vyťaženosť a prácu na rôznych projektoch.

V dedine pri Fiľakove sa strieľalo, dvoch previezli do nemocnice

Jeden muž utrpel dve strelné poranenia v oblasti pravej dolnej končatiny a tiež pravej hornej končatiny.

Štvorročná Martinka podpálila dom, oheň pohltil aj výbavu pre ďalší prírastok

Sedemčlenná rodina sa tiesni v jednej izbe. Čakajú ju biedne sviatky.

Vybrali SME

Už ste čítali?