Sobota, 23. jún, 2018 | Meniny má Sidónia

Štyristo kilometrov,a s vypnutým motorom

Na kolesách vlakovej súpravy

Trstená - Kamióny, ktoré nám denne zneisujú životné prostredie a strpujú život najmä blízko medzinárodného cestného ahu, prejdú Slovenskom z juhu na sever bez toho, aby si o len odfúkli. Dokonca nepôjdu ani po ceste a ich vodii si poas jazdy môžu kudne zdriemnu. Pretože sa povezú železnicou. Toto pohodlie ich bude stá 210 eur a nielen Oravcom „znormálni“ život.

Trojroné snahy zrealizova tento projekt, nad ktorým sa mnohí predtým iba pousmiali, sa napajú. Skúšobná jazda uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“, ktorý bude ma v prevádzke parametre 900 ton, 400 metrov, sa konala 2. a 3. septembra na trase Budafok Haros – Trstená a spä cez pohraninú priechodovú stanicu Komárom/Komárno. Potvrdila, že úškabky nie sú na mieste. Na prelome októbra a novembra by mala zaa denne okrem nedele železniná stanica Budafok Haros vypravova na trasu medzi Budapešou a Trstenou jeden nízkoplošný vagón so 17 kamiónmi, z ktorého po odstavení na konenej vozidlá samé zídu na komunikáciu a po colnom odbavení budú pokraova na hraniný priechod v Trstenej. Tam bez akéhokovek akania prejdú k colnému vybaveniu na poskej strane. Kamióny prichádzajúce z Poska by sa mali sústredi na parkovisku Chyž Bet a po colnej kontrole prepravi na železninú stanicu v Trstenej tak, aby súprava „RoLa sprevádzaná“ mohla v priebehu 24 hodín absolvova celú trasu tam aj spä - 459 km, z nich 340 po území Slovenska. Zatia by teda denne malo cesty odaži 34 zo 400 – 500 kamiónov, ktoré Oravou prechádzajú v oboch smeroch. V prípade záujmu to môžu by súpravy dve a teda dvojnásobok vozidiel s ažkým nákladom, ktoré dnes obanom v niektorých obciach na Orave, najmä Sedliackej Dubovej, Hornej a Dolnej Lehote, ochvía rozochvievajú na stoloch, pripevnených o podlahu, riad a poháre.

- Našou snahou bude, aby sme z cesty na železnicu dostali 15 – 20% kamiónov, malo by to by približne 10 tisíc cestných súprav smerom na Trstenú rone, - povedal v utorok z úspešnej jazdy i oravskej prírody viditene nadšený Miklos Völgyi, riadite Divízie kombinovanej prepravy, MAL. Celú trasu absolvoval v súprave RoLa spolu so svojím slovenským kolegom Miroslavom Horeným, prednostom Sekcie kombinovanej prepravy Železninej spolonosti, a.s. Tak si partneri detailne v praxi overili to, o o sa, za pomoci alších zainteresovaných, z Oravy najmä osobnej iniciatívy prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne Juraja Bernaáka, železnice pokúšali niekoko rokov. Pri urýchlenej realizácii skúšobnej jazdy sa pozitívne zapísala aj dobrá spolupráca prednostov železniných staníc v Trstenej a Tvrdošíne. – Každý tretí kamión, prichádzajúci na hraniný priechod do Trstenej je maarský, a tak rokujeme s naším najsilnejším prepravcom - Hungarkamionom, ktorý by sa mal sta zmluvným operátorom v projekte, - povedal Miklos Völgyi.

Od spomínanej reality delia zainteresovaných v Maarsku i na Slovensku necelé dva mesiace, a najmä na slovenskej železnici, ale aj za rokovacími stolmi sa musí zrealizova ešte nemálo úloh a otvorených otázok. Tie najdôležitejšie nám pomenoval Ing. Miroslav Horený. – Po vyhodnotení skúšobnej jazdy uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“ po stránke dopravnej, technologickej i colnej budú k bezproblémovému zaatiu pravidelnej prepravy prebieha do konca septembra pracovné porady s Maarskou republikou, colnými a pasovým orgánmi Poskej republiky, Colným riaditestvom v Bratislave, Cudzineckou políciou SR i s Colným úradom Komárno a Trstená. Uskutonia sa tiež pracovné rokovania medzi samostatnými výkonnými jednotkami ŽSR a ŽS, a.s. Na zabezpeenie dostatku kamiónov z poskej strany Železniná spolonos, a.s. uskutonila prieskum trhu.

Na realizácii projektu presunutia kamiónov z cestnej siete na železnicu a zníženia ekologického zaaženia v regióne Orava sa vo vekej miere podieajú ŽSR, a. s., ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii, ministerstvo životného prostredia, prednosta OÚ i starostovia obcí okresu Tvrdošín. Od štátu je na tento úel vylenená dotácia.

o to v hrubých rysoch konkrétne znamená pre kooperujúce strany pôsobiace v našom regióne? Predovšetkým rýchlo obnovi železniný zvršok a zrekonštruova železninú stanicu v Trstenej. Tá, mimochodom, po zavedení tohto druhu prepravy kamiónov bude môc zamestna 10 nových pracovníkov. Otvorenou je aj otázka vybavovania kamiónov na poskej strane tak, aby mohli prednostne opúša colný priestor a stíha „naviez sa“ na súpravu RoLa, ktorá grafikon prepravy do Maarska musí dodrža.

O obrovských výhodách v oblasti šetrenia životného prostredia Oravy po zavedení tohto projektu do praxe sme už nepriamo hovorili. alšími nesporne sú bezpenos obanov žijúcich pri hlavnom cestnom ahu, odaženie dopravy regiónom, skrátenie cestovného asu kamiónov z Budapešti do Trstenej z 24 hodín na polovicu, vodii kamiónov nemusia aka na hraninom priechode v Trstenej 8-10 hodín, poas cesty vlakovou súpravou si oddýchnu, môžu viac-menej presne kalkulova s asovou džkou trasy pred nalodením sa na more, at...

Na záver sa predsa len ešte žiada doda: Pôjde o úspech, pretože je tu nesporne vea výhod. Ale Ameriku sme urite neobjavili. Údajne realizácia uritého percenta dopravy práve formou kombinovanej dopravy je podmienkou, kladenou na vnútroštátnu dopravu lenských štátov Európskej únie. A to si urite v predvstupovom období uvedomujú aj slovenské železnice. Ruku na srdce - projekt by sa urite nebol zrealizoval, hoci by sme sa na Orave snažením „pokrájali na kusy“, keby v Budapešti neboli zistili jeho ekonomickú výhodnos. Ale tá je, ako sme si už povedali, obrovská aj pre Slovensko a Oravu. Väšia, ako onedlho Oravou sa denne premávajúca 400-metrová súprava s kamiónmi. Na oravských cestách nám ich však stále ešte zostane vyše tristo-štyristo...

Anna Lajmonová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 874
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 706
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 687
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 610
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 102
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 276
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 636
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 063
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 985
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 024

Hlavné správy z MY Orava

Čiernym koňom môže byť Belgicko

Oravcov sme sa pýtali, koho považujú za favorita MS vo futbale 2018 a prečo?

Festival bol súčasťou európskeho turné

Tohtoročný Rockový záber sa po prvýkrát ocitol v rozpise európskeho turné najznámejšej maďarskej kapely všetkých čias. Na Oravu zavítala legendárna Omega.

Juraj Šeliga: Námestia nie sú čarovný prútik, ktorý zmení krajinu

Volali po dôveryhodnej vláde, zapĺňali námestia a upozorňovali na problémy, ktorým Slovensko čelí. Teraz sa snažia motivovať ľudí, aby sa zapájali do verejného života, aby sa nebáli poukázať na korupciu a mali pocit, že veci verejné môžu ovplyvniť. Hovoríme s Jurajom Šeligom z Hruštína na Orave, lídrom občianskej iniciatívy Za slušné Slovensko.

Deti vedia, že každá práca je vzácna

Lieseckí školáci vtipným, no poučným spôsobom ukazujú, že na tradície nesmieme zabúdať.

Hovorené slovo patrí do ulíc miest aj dedín

Z nesmelého pokusu dvoch senioriek Danky a Majky Sabakových sa stala tradícia, do ktorej sa zapájajú desiatky mladých ľudí.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nočná búrka preverila trenčianskych hasičov

V rámci kraja v súvislosti s počasím zasahovalo počas noci 33 príslušníkov Hasičského a záchranného zboru.

V Považskej Bystrici hospitalizovali niekoľko ľudí so zákernou chorobou

Ďalší skončili v trenčianskej nemocnici, niekoľkých ošetrili bez potreby hospitalizácie.

Foto, Video: Veľký požiar v Rakovej!

Do hasenia areálu drevárskej výroby sa zapojilo 44 hasičov s 15 kusmi techniky.

Dnes nám hrozia búrky a krupobitie. Cez víkend príde poriadne ochladenie

Meteorológovia varujú pred výskytom búrok. Vydali výstrahu prvého stupňa.

Vybrali SME



Už ste čítali?