Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Štyristo kilometrov,a s vypnutým motorom

Na kolesách vlakovej súpravy

Trstená - Kamióny, ktoré nám denne zneisujú životné prostredie a strpujú život najmä blízko medzinárodného cestného ahu, prejdú Slovenskom z juhu na sever bez toho, aby si o len odfúkli. Dokonca nepôjdu ani po ceste a ich vodii si poas jazdy môžu kudne zdriemnu. Pretože sa povezú železnicou. Toto pohodlie ich bude stá 210 eur a nielen Oravcom „znormálni“ život.

Trojroné snahy zrealizova tento projekt, nad ktorým sa mnohí predtým iba pousmiali, sa napajú. Skúšobná jazda uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“, ktorý bude ma v prevádzke parametre 900 ton, 400 metrov, sa konala 2. a 3. septembra na trase Budafok Haros – Trstená a spä cez pohraninú priechodovú stanicu Komárom/Komárno. Potvrdila, že úškabky nie sú na mieste. Na prelome októbra a novembra by mala zaa denne okrem nedele železniná stanica Budafok Haros vypravova na trasu medzi Budapešou a Trstenou jeden nízkoplošný vagón so 17 kamiónmi, z ktorého po odstavení na konenej vozidlá samé zídu na komunikáciu a po colnom odbavení budú pokraova na hraniný priechod v Trstenej. Tam bez akéhokovek akania prejdú k colnému vybaveniu na poskej strane. Kamióny prichádzajúce z Poska by sa mali sústredi na parkovisku Chyž Bet a po colnej kontrole prepravi na železninú stanicu v Trstenej tak, aby súprava „RoLa sprevádzaná“ mohla v priebehu 24 hodín absolvova celú trasu tam aj spä - 459 km, z nich 340 po území Slovenska. Zatia by teda denne malo cesty odaži 34 zo 400 – 500 kamiónov, ktoré Oravou prechádzajú v oboch smeroch. V prípade záujmu to môžu by súpravy dve a teda dvojnásobok vozidiel s ažkým nákladom, ktoré dnes obanom v niektorých obciach na Orave, najmä Sedliackej Dubovej, Hornej a Dolnej Lehote, ochvía rozochvievajú na stoloch, pripevnených o podlahu, riad a poháre.

Skryť Vypnúť reklamu

- Našou snahou bude, aby sme z cesty na železnicu dostali 15 – 20% kamiónov, malo by to by približne 10 tisíc cestných súprav smerom na Trstenú rone, - povedal v utorok z úspešnej jazdy i oravskej prírody viditene nadšený Miklos Völgyi, riadite Divízie kombinovanej prepravy, MAL. Celú trasu absolvoval v súprave RoLa spolu so svojím slovenským kolegom Miroslavom Horeným, prednostom Sekcie kombinovanej prepravy Železninej spolonosti, a.s. Tak si partneri detailne v praxi overili to, o o sa, za pomoci alších zainteresovaných, z Oravy najmä osobnej iniciatívy prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne Juraja Bernaáka, železnice pokúšali niekoko rokov. Pri urýchlenej realizácii skúšobnej jazdy sa pozitívne zapísala aj dobrá spolupráca prednostov železniných staníc v Trstenej a Tvrdošíne. – Každý tretí kamión, prichádzajúci na hraniný priechod do Trstenej je maarský, a tak rokujeme s naším najsilnejším prepravcom - Hungarkamionom, ktorý by sa mal sta zmluvným operátorom v projekte, - povedal Miklos Völgyi.

Skryť Vypnúť reklamu

Od spomínanej reality delia zainteresovaných v Maarsku i na Slovensku necelé dva mesiace, a najmä na slovenskej železnici, ale aj za rokovacími stolmi sa musí zrealizova ešte nemálo úloh a otvorených otázok. Tie najdôležitejšie nám pomenoval Ing. Miroslav Horený. – Po vyhodnotení skúšobnej jazdy uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme „RoLa sprevádzaná“ po stránke dopravnej, technologickej i colnej budú k bezproblémovému zaatiu pravidelnej prepravy prebieha do konca septembra pracovné porady s Maarskou republikou, colnými a pasovým orgánmi Poskej republiky, Colným riaditestvom v Bratislave, Cudzineckou políciou SR i s Colným úradom Komárno a Trstená. Uskutonia sa tiež pracovné rokovania medzi samostatnými výkonnými jednotkami ŽSR a ŽS, a.s. Na zabezpeenie dostatku kamiónov z poskej strany Železniná spolonos, a.s. uskutonila prieskum trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Na realizácii projektu presunutia kamiónov z cestnej siete na železnicu a zníženia ekologického zaaženia v regióne Orava sa vo vekej miere podieajú ŽSR, a. s., ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii, ministerstvo životného prostredia, prednosta OÚ i starostovia obcí okresu Tvrdošín. Od štátu je na tento úel vylenená dotácia.

o to v hrubých rysoch konkrétne znamená pre kooperujúce strany pôsobiace v našom regióne? Predovšetkým rýchlo obnovi železniný zvršok a zrekonštruova železninú stanicu v Trstenej. Tá, mimochodom, po zavedení tohto druhu prepravy kamiónov bude môc zamestna 10 nových pracovníkov. Otvorenou je aj otázka vybavovania kamiónov na poskej strane tak, aby mohli prednostne opúša colný priestor a stíha „naviez sa“ na súpravu RoLa, ktorá grafikon prepravy do Maarska musí dodrža.

O obrovských výhodách v oblasti šetrenia životného prostredia Oravy po zavedení tohto projektu do praxe sme už nepriamo hovorili. alšími nesporne sú bezpenos obanov žijúcich pri hlavnom cestnom ahu, odaženie dopravy regiónom, skrátenie cestovného asu kamiónov z Budapešti do Trstenej z 24 hodín na polovicu, vodii kamiónov nemusia aka na hraninom priechode v Trstenej 8-10 hodín, poas cesty vlakovou súpravou si oddýchnu, môžu viac-menej presne kalkulova s asovou džkou trasy pred nalodením sa na more, at...

Na záver sa predsa len ešte žiada doda: Pôjde o úspech, pretože je tu nesporne vea výhod. Ale Ameriku sme urite neobjavili. Údajne realizácia uritého percenta dopravy práve formou kombinovanej dopravy je podmienkou, kladenou na vnútroštátnu dopravu lenských štátov Európskej únie. A to si urite v predvstupovom období uvedomujú aj slovenské železnice. Ruku na srdce - projekt by sa urite nebol zrealizoval, hoci by sme sa na Orave snažením „pokrájali na kusy“, keby v Budapešti neboli zistili jeho ekonomickú výhodnos. Ale tá je, ako sme si už povedali, obrovská aj pre Slovensko a Oravu. Väšia, ako onedlho Oravou sa denne premávajúca 400-metrová súprava s kamiónmi. Na oravských cestách nám ich však stále ešte zostane vyše tristo-štyristo...

Anna Lajmonová

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odpady nad zlato
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Odpady nad zlato
  6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 160
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 604
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 191
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 623
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 3 179
  6. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 945
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 925
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 622
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 268
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 176

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
  2. Helena Smihulova Laucikova: Bodkované
  3. Človek v ohrození: Libanon: láska na prvý pohľad?
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Istota matiek vs. neistota otcov
  5. Unicef Slovensko: Haiti: Mesiac po zemetrasení
  6. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu?
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – Zmluva AUKUS a Irán.
  8. Rudolfa Vallová: Rovnaký meter pre každého
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 356
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 589
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 891
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 650
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 035
  6. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 5 559
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 301
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 724
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Antivaxeri opustili miestnosť na očkovanie až po príchode polície.

Počas očkovania v Podbieli prišla skupina, ktorá bránila záujemcom o vakcináciu vstúpiť do očkovacej miestnosti. Zasiahla polícia.


2 h
Covid semafor platný od pondelka 27. septembra.

Covid sa šíri hlavne v školách. Zatvorených je 28 tried, v Sihelnom sú otvorené len dve.


5 h
Oravská lesná železnička.

Dozvedeli sa veľa zaujímavých vecí o železnici.


6 h
Hráči Sihelného zdolali Lokcu presvedčivo 5:0 a vedú siedmu ligu.

Doterajší líder ŠK Sedem nečakane prehral na domácom ihrisku.


5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
  2. Helena Smihulova Laucikova: Bodkované
  3. Človek v ohrození: Libanon: láska na prvý pohľad?
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Istota matiek vs. neistota otcov
  5. Unicef Slovensko: Haiti: Mesiac po zemetrasení
  6. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu?
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – Zmluva AUKUS a Irán.
  8. Rudolfa Vallová: Rovnaký meter pre každého
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 356
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 589
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 891
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 650
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 035
  6. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 5 559
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 301
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 724

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu