Bola to jedna z najlepších recitátoriek na gymnáziu v Tvrdošíne. Pred dvoma týždami zvíazila vo IV. kategórii poézie Hviezdoslavovho Kubína. Dnes Lucia Rentková z Námestova študuje právo v Olomouci.
Recitátorský samorast
- Lucia si dlho hadala básnikov, ktorých poézia by vyhovovala jej povahe. Boli to básnici nie priemerní i všední. Nakoniec našla Jána Ondruša, veký talent slovenskej povojnovej poézie. Objavila ho pre seba a objavila ho vemi šastne. Jeho poézia zrejme najviac rezonuje s Luciiným životom, skúsenosami, pocitmi... Pracovala ako recitátorský samorast s vekou náronosou na seba. Myslím, že zásluhu na raste vo vynikajúcu recitátorku má jej úinkovanie v divadle profesora Jaroslava Broza. Tam sa nauila narába so slovom, chápa jeho význam. Jaroslav Broz je sám výborným recitátorom a vychováva príkladom, podnecuje vzah k poézii...
Profesorova literatúra
- Nedala si vemi radi od iných a kým nebola spokojná s vlastnou prípravou, nevystúpila. Ak som ja Lucii v nieom pomáhal, tak v tom, že som jej nosil kilá literatúry rôznych básnikov. Ona však vždy bývala nespokojná. Musela nájs text, s ktorým sa stotožnila už v prípravnej fáze. Preto potom prichádzala na okresné i krajské kolá dokonale pripravená. Ak mám hodnoti jej recitátorské výkony, tak na rozdiel od iných recitátorov, Lucia nepracuje na efekt, nepotrebuje k hlasu pridáva iný zvuk, nepotrebuje dopa gestom hovorené slovo. Jej recitácia je technicky dokonalá, ale to nie je všetko. Musí nájs vnútorné súvislosti, stotožni sa s autorom. Až vtedy zane tvori alebo pracova.
Chodec po povraze
- Práve neopakovatený spôsob, akým pracuje na básni ju zaradil medzi najvýraznejšie talenty slovenskej amatérskej recitácie. Mnohí recitátori pristupujú k prejavu tak, že si najprv dokonale pripravujú dikciu, pauzy, tempo a dramaturgiu básne, rozškatukujú ju a potom spájajú dohromady. Ke poujeme alebo vidíme takéhoto recitátora, povieme: áno bolo to vynikajúce, krásna slovenina, pochopenie textu... U Luciinej recitácie sa však dikcia, pauzy a tempo odvíjajú od toho, ako poéziu cíti. loveka až zamrazí, ke ju pouje recitova básne autorov, ktorých osud pozná. Stotožnenie sa recitátora s dielom a autorom cíti. Tak to bolo aj pri víaznej recitácii básne Chodec po povraze. Obrazne povedané, nájdenú správnu ni akoby naahovala až na roztrhnutie. Vyvoláva napätie, pri ktorom profesionál objavuje na básnikovi iné asociácie. Poda môjho názoru Lucia Rentková zvíazila zaslúžene.
Študenti, poézia a recitácia
Aký majú študenti vzah k recitácií? Ktorí ako. Myslím si, že im treba pomáha objavova poéziu klasickú i modernú. Musia cíti, že text básne, ktorý im predkladáme nemajú iba nanútený, ale že nieo pre nich aj znamená. Druhou možnosou, ako pomôc študentom dosta sa k poézii je podpori i iniciova vlastnú tvorbu.
Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ