Preo? Sú sná chránení Bohom tak ako poslanci imunitou? Pred Bohom i pred svetským zákonom by si predsa mali by všetci rovní. Oravská Lesná je kresanská obec, urite to bola viera, ktorá držala jej obyvateov stároia pri živote. A dnes poujete z každej strany, že sa obávajú nedie, pretože pán farár vyvoláva svojimi príhovormi, takzvanými druhými kázami pred požehnaním, napätie, delí udí na háve, plevel, niektorí vraj mali dávno odvisnú... Veriaci mu to trpeli, predminulú nedeu, 1. decembra, to však vraj kaz „prepálil“. Hne na druhý de sme dostali avízo do redakcie, a neboli sme to iba my.
Zaklopali sme teda na fare. Snaha zataji sa správcovi farnosti pred novinármi nevyšla, ani túžba vedie, kto bonzoval.
Okrem druhých kázní nás do Oravskej Lesnej doviedli aj polarizované názory na opílenie siedmich líp v okolí kostola. Bez konzultácie s vedením obce, i inštitúciami v oblasti ochrany prírody a životného prostredia.
Dôvody, ktoré k opíleniu stromov správcu farnosti viedli? - Lístie upchávalo kanalizaný systém. Druhým dôvodom je poškodzovanie šindovej strechy kostola, - povedal Jozef Trstenský, správca farnosti. - Spôsobuje na nej vytváranie machových porastov.
Radili ste sa s odborníkmi?
- Vysvetlil som problém v kostole.
Riadite Správy CHKO Horná Orava Ing. Róbert Trnka na margo „kypov“ takmer 200-roných líp povedal: - Vzhadom na druh stromu bol zásah príliš silný a neodborný...
Štátny orgán ochrany prírody môže vyrúbi sankciu až do výšky 250 000 Sk.
Lipy majú dobrú regeneranú schopnos, pustia nové konáre, ako-tak dorastú. Ale o udia, ktorých nemiestne prejavy kaza ubíjajú?
- Nechutné, o sa v tom kostole deje, - komentovali oslovení veriaci.
Pán farár sa nám na margo druhých kázní vyjadril: - Sú to oznamy, ktoré hovoria o liturgickom kalendári, poriadku svätých omší a organizaných záležitostiach. Len mimoriadne, ako tomu bolo v nedeu 1. decembra, som sa vyjadril k veciam verejným. Sú štyria kandidáti na starostu obce. Vyzval som veriacich, aby si vybrali spomedzi nich dobrého hospodára, loveka komunikatívneho, ktorý bude starostom všetkým a bude rieši záležitosti všetkých, riadi sa poda svedomia a kona spravodlivo.
Zvláštne. Také ni a po rannej nedenej omši bol v dedine taký rozruch, že na druhej svätej omši sa medzi umi ocitli diktafóny, dokonca i kamera.
- Jeden zo záznamov „druhej kázne“ sme si mali možnos vypou. Okrem iného tam odznelo: „O týžde ideme do volieb a volíme si nového starostu a poslancov. Myslím si, že Oravská Lesná potrebuje zmenu starostu a zmenu poslancov a je na to vea dôvodov. Za štyri roky sa dá v obci vea urobi, ke sú na to schopnosti, odbornosti, ke sa chce spolupracova, ale aj málo...“
To nebola výzva na výber zo štyroch, to bolo odpálenie jedného.
- Vyjadrujem sa k veciam verejným a k otázke morálnosti týchto vecí. Obec urobila prednedávnom obchod, predala budovu za vemi záhadných okolností, - komentoval kaz..
O vysvetlenie dôvodov predaja, ktorý odkleplo obecné zastupitestvo, však správca farnosti s obecným úradom nekonzultoval. Urobil si názor a prezentoval ho v kostole. Okrem toho sa „vyjadroval“ k cirkevnému pozemku, elektrike, kauze lekáre, ceste Orava – Kysuce. – Skúste zváži, i nám netreba starostu schopnejšieho..., - zaznelo z kazatenice „pre lepší výber“ z kandidátov.
Rozbroje v dedine sa zaali po tom, o ku kauze umiestnenia krížov v škole podržal pomocný spišský biskup Mons. Andrej Imrich stranu zástupcov obce a školy, nie kaza.
Tí, ktorí boli v kostole ráno a mali možnos pou aj nahrávku z druhej svätej omše tvrdia, že ráno boli kazove slová ovea tvrdšie, teraz akoby zvažoval, používal príklady z evanjelia. O jednej z kamier už totiž vedel a upozornil veriacich, že ak nechcú poúva, môžu odís.
- Áno, urobil si z kostola agitané stredisko a predviedol volebnú kampa, - dozvedáme sa aj medzi umi v dedine. - Názory na rozhodovanie nie je predsa téma vhodná do kostola, - hovorí Anton Horváth. – Ani vyhrážky, aby sa týmto uom ahko umieralo a nech ich súdi za to, o urobili, Boh. Myslím si, že Pán Boh je spravodlivý a bude súdi aj nášho pána farára, ktorý sa nezamýša nad tým, aký je on duchovný pastier, i sú farníci s jeho službou spokojní. Tvári sa, ako lovek bez chýb. Tieto jeho druhé kázne ešte nikdy nepadli na úrodnú pôdu. udia odchádzajú z kostola rozúlení. Nedele sa stávajú pre vea obanov nie dom pokoja, ale dom hnevu, kazove slová vyvolávajú hádky v niektorých rodinách. Ke som sa zaujímal o názor svojich spoluobanov na vystúpenie pána farára, našli sa aj takí, o sa zasmiali a povedali: Nao tam chodíš? Rozuova sa? Ja som do kostola prestal chodi, pomodlím sa doma a mám kudnú nedeu.
- Náš pán farár je dobrý, - dozvedáme sa od 80-ronej starenky, stojacej na autobusovej zastávke. - Ja mu verím. Myslím, že by to tak malo by.
Z alších názorov obanov Oravskej Lesnej vyberáme:
- Urazilo ma, ke v nedeu na svojej druhej kázni citoval istého kaza, ktorý sa na pohrebe predchádzajúceho dlhoroného správcu farnosti vyjadril, že by v Erdútke (starý názov Oravskej Lesnej, pozn. aut.) viac ako 10 rokov kazom si zaslúži kardinálsky klobúk. Ak to aj povedal, tak urite nie v súvislosti s nami umi. - o hryzieme?
- Koko stojí kardinálsky klobúk? Žeby sme mu ho kúpili teraz a nech ide už pre, - rozprávali sa udia v nedeu po svätej omši.
- Neuberáme pánu farárovi aktivity na oprave kostola, úpravách okolia... Ale rozoštval celú dedinu.
- Nepái sa mi to, ale o mám robi? To bude súdi Boh.
Ale kedy?
- Božie mlyny melú pomaly, ale isto.
Vea udí sa k problému nechcelo vyjadri. Tí, ktorí hovorili, nechceli by menovaní. Strach? Autorita?
„akujme Bohu, že je sloboda. Aj ke máme len 13 rokov. Sme deti v puberte, preto máme také puberácke prejavy... Pravda sa ažko poúva, prijíma a hlavne tým, ktorých sa dotýka...“ - poujeme alej zo záznamu nedeajšej druhej kázne.
Naozaj! Kazi by však mali „dospievaniu“ slobody, demokracie vo vyjadrovaní názorov, kritiky napomáha, nie naopak. Umožni vyjadri sa druhej, kritizovanej, strane. Je pravda, že aj k veciam verejným sa kazi majú vyjadrova. Je však kazatenica tým správnym miestom?
Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ