- Predpokladám, že ješitnos nášho pána farára nenechá tento lánok bez odozvy, - „predpovedal“ ešte pred zverejnením výsledkov reakcie na jeho list Anton Horváth z Oravskej Lesnej. - Ale nech napíše v budúcich novinách okovek, ja som v tomto lánku vyjadril nielen svoj názor, ale aj názor mnohých udí z našej obce, -
Ani nie tak voi obsahu (aj ke som uviedla nesprávne vek opílených stromov, za o sa itateom ospravedlujem – takú informáciu mi poskytli na OÚ, pozn. aut.) ako skôr voi tomu, že sa písalo o kazovi, sa zdvihla vlna odoziev itateov. Jednoducho, vyšlo nám z toho - ak si niekto dovolí ozva sa verejne proti kazovi, je to najväší „hriech“. Hne prvým ohlasom bol telefonát: „Hanbím sa za vás. Ako si dovoujete písa proti zástupcovi Krista na zemi?“
Neviem, i tí, ktorí lánok odsudzujú, sa aspo snažili o zistenie skutoného stavu, ke mnohí z reagujúcich nie sú z Oravskej Lesnej?. Naša redakcia reagovala na list Antona Horvátha z Oravskej Lesnej osobnou návštevou obce, rozhovormi s umi na ulici, s pánom farárom i starostom obce. Mnohí nechceli hovori, niektorí iba pod podmienkou, že ich mená nezverejníme.
„Pani redaktorka Vojtaššáková, pán Horváth, ktorý vám napísal list, nie je reprezentantom celej obce, ale len dožívajúcej deštruknej komunistickej skupiny z minulosti, ktorá i naalej chce kona boševickým spôsobom – nerešpektujúc demokratické pravidlá v politike a vo vykonávaní verejnej správy, - napísal nám „reprezentant (?)“ obce Anton Briš. - Práve je to on, ktorý vylial pomyje na kaza, - pokrauje pisate, - a vy ste mu poslúžili v ich šírení. Pozrite si na internete na jeho osobu, že patril k spolupracovníkom ŠTB a jeho úlohou bolo slúži minulému systému špicovaním a udávaním. O jeho IQ, ktoré spomína vo svojom liste, svedí i jeho gramatický prejav a množstvo chýb. (pozrite si „umiestnenie“ i a y aj vo vašej reakcii – pozn. aut.) V našej obci ide o viac. Vedie sa zápas o demokraciu, transparentnos vykonávania verejných vecí, zákonnos.
Veahovoriaci príspevok! Je fakt, že takto sa vyjadrujúcemu pisateovi nie je napádanie iných udí, hoci aj kazom, niím nenormálnym!
Z listu pre TV JOJ, ktorý na vedomie dostala aj naša redakcia, vyberáme: „Naposledy sa (správca farnosti – pozn. aut.) kriticky vyjadril k nemorálnemu odpredaju budovy obce. Starosta a niektorí poslanci odpredali výrobnú halu, ktorej hodnotu 6,3 milióna korún predali bez náležitého postupu za 1,5 milióna korún za jednu hodinu na poslednom zasadnutí obecného zastupitestva 29. 12. 2002. Kaz v nedeu 1. 12. 2002 vyjadril podozrenie z tunelovania obecného majetku. Práve toto vyvolalo vlnu nenávisti voi nášmu kazovi, lebo na svetlo da vyniesol verejnú krádež. A jeho nepriatelia vyrobili senzáciu, ke po médiách rozniesli jeho osobu... Pán farár v kostole hovorí aj o veciach verejných v našej obci. Používa priamy a ostrý slovník a jeho slová v dobrom zasahujú naše srdcia a mnohých vedú k zamysleniu i obráteniu.“
alšia reakcia prišla od niekoho, kto hovorí za veriacich z Námestova (odoslaná z cenového odd. Jednoty SD Námestovo). Sná len pre vytvorenie si obrazu vyberieme pre itateov niektoré pasáže, ktoré sa dajú použi nielen na obranu kaza, ale v každom prípade i redakcie.
„Smutné na tom je to, že vy ani nepoznáte, aký je to kaz.“ (Rada by som verila, že všetci Námestovania vedia – pozn. aut.) „Je smutné, že do celej aféry ste vtiahli aj pána biskupa a vyslovili domnienku, že bol proti spomínanému kazovi. Každému rozmýšajúcemu itateovi je jasné, že je to klamstvo.“ (veriaci z Námestova neboli prítomní pri rozhovore zástupcov obce s otcom biskupom. itate, ktorý tam tiež nebol, môže rozmýša, koko len chce - pozn. aut.) „Aj ke je u nás vaka Bohu sloboda, nech nám Pán Boh pomáha, ak ju nevieme používa so zodpovednosou.“ „Slovom, tento váš puberácky lánok je odpoveou a na zamyslenie len pre „uritý“ okruh udí, ktorí chcú hovori a pou len to, o chcú iní udia a nie to, o chce Boh, ale veriaceho loveka uvedené slová urážajú! (domnievam sa a verím, že Boh si rád vypouje námietky aj proti svojim zástupcom na zemi, nedal im predsa „imunitu“ – pozn. aut.)
Vdp. Jozef Trstenský na vytýkanie mu nemiestnych oslovení a urážok voi veriacim zareagoval rozsiahlym výberom z Písma Svätého: „Jan Krstite povedal farizejom a saducejom: „Hadie plemeno....“ (Mt 2,7) Ján Krstite: „Po mne príde mocnejší... vyistí humno, pšenicu si zhromaždí do sýpky, ale plevy spáli v neuhasitenom ohni.“ (Mt 3,12) Ježiš o modlitbe: „Ke teda vy, hoci ste zlí, viete dáva dobré veci tým...“ (Mt 7,11) Ježiš apoštolom hovorí, ke ich posiela: „Ha posielam vás ako ovce medzi vlkov...“ (Mt 10, 16) Ježiš: „Hadie plemeno, ako môžete hovori dobre, ke ste zlí...“(Mt 12, 34) Ježiš: „Pokrytci...“ (Mt 14,7) Ueníci povedali Ježišovi: „Farizeji sa pohoršili, ke pouli o si povedal“(Mt 15, 12) Ježiš im odpovedal: „Nechajte ich, sú slepými vodcami slepých“ (Mt 15, 14) Ježiš Petrovi: „Cho mi z cesty, satan!“ (Mt 16, 23) Ježiš: „Beda vám slepí vodcovia. Hlupáci a slepci“ (Mt 23, 15-16)
Kaz je síce zástupca Krista na zemi, ale Kristus je Boh, kaz „iba“ lovek.
Ak pán farár pre Našu Oravu „povythal“ (na svoju obhajobu?) hanlivé slová z Písma svätého, môžem vybra nieo aj ja? „Ke sa tvoj brat prehreší proti tebe, cho a napome ho medzi štyrmi oami. Ak a poúvne, získal si svojho brata. Ak a nepoúvne, priber si ešte jedného alebo dvoch, aby bola každá výpove potvrdená ústami dvoch alebo troch svedkov. Keby ani ich nepoúvol, povedz to cirkvi. A keby ani cirkev nechcel poslúchnu, nech ti je ako pohan a mýtnik. Veru, hovorím vám: o zviažete na zemi, bude zviazané v nebi, a o rozviažete na zemi, bude rozviazané v nebi. (Mt 18, 15-18)“
Verím, že itatelia si vedia urobi vlastný názor. lánok Božie mlyny... som písala s množstvom obáv, po preverení si faktov, so zodpovednosou v snahe pomôc uom, ktorí sa osmelili ozva sa proti a žiadali o našu pomoc. Na zaujatie stanoviska redaktorom Rádia Lumen stailo pár smerovaných telefonátov od stola a bolo „všetko v poriadku“. Iba preto, že sa „nevzprieil“ voi všemocnosti kazov? Za informáciami som bola v Oravskej Lesnej dvakrát, rozprávala som s umi. Dovolím si tvrdi, že obec iastone poznám aj z mnohých rozhovorov s predchádzajúcimi správcami farnosti a kaplánmi. Uvedomujem si, že k veciam verejným sa kazi vyjadrova majú. Avšak neútoi! Váži slová i „oslovenia“. Proti hlasu spred oltára poas svätej omše (ani pri oznamoch pred požehnaním) si totiž druhá – kritizovaná strana - netrúfne poveda iný názor.
A na záver pre názornos nieo z „mimocirkevného“ života: viete si predstavi súd bez obhajcu?
Lýdia VOJTAŠŠÁKOVÁ