Ráno na autobusovom nástupisku v Námestove nadobudnete pocit, akoby obanov mesta tvorila iba mla medzi štrnás až osemnás. Hotové študentské mravenisko, ktoré sa v priebehu niekokých desiatok minút rozplynie a o 7.10 h je tu už takmer úplný kud. Iba kde-tu v skupinkách postávajú mladí s nedofajenou rannou cigaretou. Autobusy jeden po druhom odvážajú prestupujúcich z desiatok obcí Námestovského okresu na Slanickú osadu, do Trstenej, Nižnej... „Už nie sú také prepchaté ako donedávna, pridaním jedného autobusu vlani do Nižnej a tohto roku k 10. marcu (písali sme o tom v . 9 pozn. aut.) sa situácia v kultúre cestovania sasti zlepšila“, ukazuje ako potvrdenie svojich slov na práve odchádzajúce spoje vedúci dopravy SAD Námestovo Tomáš Gálik. „Uznávam, predtým študenti cestovali vemi, vemi nepohodlne. Robíme však, o je v našich silách. Každý de prepravíme z obcí okresu (okrem žiakov z obce do obce a dospelých cestujúcich do Námestova) približne 1400 študentov.“
Dôvodom ranného sledovania študentského mraveniska na autobusovom nástupisku v Námestove bol list našej itateky z Mutného, ktorý nám napísala po uverejnení lánku SAD študentom k prázdninám zo 4. marca 2003. Písali sme v om o požiadavke profesorov, rodiov a študentov SOU SZSD na Slanickej osade rieši situáciu v doprave kvôli astému meškaniu detí z Medvedzia na vyuovanie a kladnej reakcii námestovskej SAD-ky pridaním spomínaného jedného autobusu. Tento krok mal pozitívny odraz aj v cestovaní študentov z alších obcí, medziiným Mutného. Sledujúc rannú situáciu na nástupišti SAD v Námestove sme chceli komplexnejšie predstavi problematiku cestovania študentov.
Naša itateka okrem iného píše: „Nie som proti, že SAD Námestovo dalo jeden náhradný autobus, aby pomohlo študentom dosta sa vas na prvú vyuovaciu hodinu. Je to vítané. Ale preo nedá ešte jeden náhradný autobus, o sa týka obce Mutné? Ide o autobusové spojenie o 6.15 h ráno - z Mutného - zastávky Druhá strana. Pritom vyhovelo týmto spojom študentom zo Slanickej osady. o bude so študentami, ktorí sa uia priamo v Námestove, ke autobus, ktorý išiel z Druhej strany, a to bolo 10. marca 2003, ako zaal - poda nového - chodi, už na Druhej strane bol plný, pritom bral ešte stred dediny a na Dolnom cintoríne bol takmer preplnený. Študenti stáli na jednej nohe, pritom štyria sa do autobusu nevpratali vôbec. Na zastávke ŠM tento autobus nestál vôbec. Študenti za ním len pozerali. Ke nám druhý autobus ide o 8.10 h ráno, diea mi príde do Námestova na koniec druhej vyuovacej hodiny. Preto sa vás pýtam: Douí naše deti SAD Námestovo? Nech sa pái, keže mám dvoch študentov, ktorí denne dochádzajú do Námestova, a na jedného platím 290 Sk mesane, môžete sa sami zamyslie. To je tá kvitnúca demokracia, ktorú sme si predstavovali? Študenti z Mutného vám, SAD Námestovo, odkazujú: Nechceme sa vozi ako zvieratá, ale ako študenti. Na šoférov neútoíme, oni za to nemôžu.“
„Poda EM-testu, o je, zjednodušene povedané, zariadenie na vydávanie cestovných lístkov v autobuse, napojené na centrálny poíta, z autobusovej zastávky pri ŠM v Mutnom odchádzal autobus o 6.32 h“, zdôvoduje situáciu Tomáš Gálik. Nezastavil tam síce, pretože bol preplnený, ale vzápätí - o 6.37 h, teda o pä minút išiel alší spoj, vodi ktorého na spomínanej zastávke vydal cestovné lístky dvom cestujúcim. Takto po sebe chodia autobusy z tejto obce už roky. Pridaním alšieho spoja z Oravského Veselého Rázcestie sme mohli u jedného z nich zmeni nástupnú zastávku na vyššiu (Druhá strana). Týmto opatrením sa vyriešilo aj platenie cestujúcich, ktorí si z Mutného (Druhá strana) do Oravského Veselého museli, vzhadom na to, že prestupovali trikrát, denne plati až 3 cestovné lístky! Viem, je prirodzené žiada rieši najmä tie problémy, ktoré sa dotýkajú každej konkrétnej osoby. udia to zdôvodujú zvýšením cestovného, a teda oprávnenou požiadavkou skvalitnenia autobusovej dopravy. Turnusová potreba SAD Námestovo, najväšieho prepravcu na Orave, je 46 autobusov. Sú to prevažne 15-roné a staršie stroje, u ktorých je úplne na dennom poriadku, že niektorý z nich musíme pre poruchu z prepravy cestujúcich na as opravy vyradi. Ak to je iba jeden, situácia sa zvládne, ak v jednom dni poruchu nahlásia na dvoch i troch, je to už problém, a tak volíme systém menšieho zla. Námestovský okres je o do rozptýlenosti územia veký a tak aj náklady v prípade porúch sú nemalé. Denne žijeme v strese, o a kde sa zas pokazí. Náhradným autobusom vždy riešime situáciu tam, odkia sa cestujúci už nemôžu dosta inak, resp. v neskoršom ase. Je len prirodzené, že presun autobusov sa potom odrazí v meškaní, i dokonca vynechaní spoja a to už cestujúci nemôže nepocíti. o sa týka potu autobusov, ideme takmer na doraz. Pridaním jedného autobusu do turnusovej potreby sa náklady našej SAD zvýšili o približne 90 000 Sk mesane. Chápem cestujúcu verejnos, ktorá argumentuje zvýšením ceny cestovného. Ceny rastú všeobecne, vo väšine prípadov neadekvátne tovarom. Ako sa hovorí: aj cukor zdražel a nie je sladší... Na SAD v Námestove robíme skutone všetko, o je v našich silách, aby sme z možností, ktoré máme, cestujúcej verejnosti poskytli maximum.
Dostávate sažnosti na správanie sa vodiov?
„Áno, aj také z asu na as prichádzajú. Dôsledne ich preveríme v teréne i prostredníctvom EM-testu. Ak ide o oprávnenú sažnos týkajúcu sa nezastavenia spoja na autobusovej zastávke, i predasného odchodu a pod., riešime to tvrdým postihom, nekompromisne. Vodii sú denne v priamom kontakte s cestujúcimi, udia sa stretávajú s umi a v tomto strete mnohokrát bezdôvodne zaiskrí aj z popudu cestujúceho, ktorý sa, ako sa hovorí, zle vyspal. Aj v autobuse treba vzájomne vea tolerancie.“
Je piatok, prvý de jari, pár minút pred ôsmou hodinou ráno. Parkovisko je prázdne, ale školské lavice tiež nie sú obsadené doplna. Niekoko desiatok chlapcov sa venuje trom automatom v blízkej reštaurácii. Mnohí tu akajú na schodíkoch už pred otváracími hodinami tohoto pohostinstva. Spomínaný piatok nie je výnimkou. Stáva sa, že niektorí potom prichádzajú k okienku pokladnice SAD žiadajúc potvrdenie o vynechaní i meškaní spoja. Ke sa ho nedávno plaúcemu prvákovi podarilo získa, ostatní, akajúci na neho, mu potvrdenie zobrali a...
Nuž, aj o tom je denné cestovanie študentov Námestovského okresu do okolitých škôl... Anna Lajmonová
Vedúci Odštepného závodu SAD Dolný Kubín Ing. Jozef Kendera na margo sažnosti: Sažovateke navrhujem prepoíta cenu žiackeho voi obyajnému cestovnému lístku. Tento rozdiel, ktorý štát hradí iba sasti formou zliav na cestovné z titulu verejného záujmu ako príspevok na cestovné pre študentov, zdravotne ažko postihnutých a dôchodcov, predstavuje na Orave za rok 2002 dohromady 33 mil. Sk. A 33 miliónov, to je napr.7 nových autobusov, ktoré by SAD mohlo kúpi pre zlepšenie dopravy, keby... Za dva roky sme pre celú Oravu nakúpili12 nových autobusov, vlastnými silami „zgenerálkovali“ alších 24. Tridsa šes autobusov, to pre zlepšenie prepravy cestujúcich autobusovou dopravou urite nie je kvapka v mori...