„Pani profesorka, zajtra nás ospravedlníte, ak neprídeme kvôli žalúdoným ažkostiam? Nie žeby to nebolo dobré, práve naopak! A zrejme budeme prejedení,“ pokúšali sa študenti vydranka aké-také vono na piatkové ráno. Od stredy do piatku totiž Gymnázium Martina Hattalu v Trstenej žilo Španielskom, Mexikom, Chile, Portorikom a alšími krajinami, v ktorých je dominujúcim jazykom obyvatestva španielina. Streda patrila španielskej kinematografii a debate o jej charakteristických rtách. Mnohé nejasnosti dokázali študentom vysvetli štyria mladí španielski lektori, mládež však ešte viac zaujímalo ich rozprávanie o rodnej krajine, o regiónoch, z ktorých pochádzajú. Španielina znela aj poas volejbalového turnaja, dokonca aj športové pokriky zneli v tomto jazyku, pretože v družstve profesorov hrali aj lektori. Turnaj nakoniec vyhrali profesori, ale bola to len „tesnotka“ a tretiaci trvajú na odvete.
Vo štvrtok akali študentov vedomostné súaže a hlavolamy. Podarilo sa im rozlúsknu všetky okrem jediného - kde v škole sú ich traja profesori ustavine spolu. Nik neprišiel na to, že tým miestom je maturitné tablo. Medzitým sa študentky „španielskych“ tried bilingválneho gymnázia priam predháali v príprave španielskych špecialít z plodov mora, mäsa, fazule, kukurinej múky, zeleniny... Ako sme sa dozvedeli, španielska strava je mimoriadne rozmanitá, zväša ahká – zeleninové polievky, prílohy, šaláty i hlavné chody, v zákuskoch chýbajú maslové krémy. Ale zato chuovo je až prekvapujúco originálna. Hovorí vám nieo omáka, v ktorej sa prelína chu okolády, banánov a cukru s cesnakom, cibuou a ili paprikou? Na jedálniku gymnazistiek bola aj taká. Vzhadom síce pripomínala slivkový lekvár, jej chu sa však nedá prirovna k niomu. Z názvov nám v pamäti utkveli tortilly – mexické kukuriné, peené na kameni, ale aj zemiakové z Južnej Ameriky. Sangriu však už na Slovensku poznáme skôr – osviežujúci nápoj zo sódy, trošky erveného vína, ovocia a adu osvieži aj v najsparnejších doch. Aj striedajúcich sa a ochutnávajúcich študentov príjemne prekvapilo množstvo šalátov, dezertov, ovocných pohárov, štiav a maté – studený aj zo stromových listov.
Už druhý roník tohto podujatia mal medzi trstenskými gymnazistami veký úspech, ujs si ho nedali ani profesori. A s troma španielskymi dami sa v piatok rozlúili slávnostnou akadémiou, kultúrnym programom z dielne študentov – samozrejme, po španielsky. Za najúspešnejšiu triedu v príprave jedál bola vyhlásená III. C, projekt o španielsky hovoriacej krajine najlepšie vypracovali študenti z I. C a vo vedomostnej súaži si prvenstvo vybojovala opä III. C. Poda priaznivej odozvy podujatia medzi študentmi sa dá usudzova, že aj tadiato vedie cesta v popularizácii španieliny ako jedného zo svetových jazykov. (mp)