Najväší rozvoj v minulom storoí zaznamenala vraj doprava. Od konských povozov po nadzvukové lietadlá i rakety. Problém súasnosti je však niekde uprostred. Za vývojom parametrov automobilovej dopravy nestíha budovanie cestných komunikácií. ísla, dokumentujúce poet áut prechádzajúcich obcami po komunikáciách, projektovaných na podstatne nižšiu záaž, sú alarmujúce. Zvrátením súasného stavu sa zaoberá i Slovenská správa ciest – Investorský útvar Žilina. Zabezpeuje predprojektovú, projektovú prípravu stavieb, realizáciu stavieb ciest I., II.., III. triedy, mostov, dianic a rýchlostných ciest v Žilinskom kraji. V pláne roka 2003 má zaradených niekoko akcií regiónu Orava. Dnes zaostríme na mosty a cesty I., II. a III. triedy, v budúcom ísle vám priblížime peripetie výstavby rýchlostných komunikácií – obchvatov oravských obcí.
V etape projekných prác je oporný múr medzi riekou Orava a cestou v blízkosti Párnice. Starý sa pomaly, ale isto rozpadáva.
Investorský útvar opä rozbieha aj akciu, ktorá bola neúspešná vo fonde PHARE CBC. V spolupráci s obcami sa pokúšali investori získa as finanných prostriedkov na úhradu projektovej dokumentácie, riešiacej bezpenostné opatrenia na cestách v Oravskej Polhore, Bobrove a Novoti. V súasnosti spracováva investor nové podklady pre výber zhotovitea projektovej dokumentácie.
V pláne je aj rozšírenie cesty Dolný Kubín – Brestová (hranica okresu smerom na Ružomberok) o jeden jazdný pruh pre pomalé vozidlá. Spracovanú dokumentáciu predloží Slovenská správa ciest – IÚ na štátnu expertízu. Následne sa zanú práce s vydaním územného rozhodnutia.
Na jese bude vyhlásená súaž na zhotovitea projektovej dokumentácie, ktorá bude rieši zosuvy cesty Štefanov – Tvrdošín. Projekt by mali úastníci súaže doda budúci rok.
V máji by mala by predložená aj projektová dokumentácia cesty Oravice – Zuberec. Na túto stavbu je podpísané finanné memorandum na spolufinancovanie asti stavebných prác z fondu Phare CBC. Cesta Oravice – Zuberec je súasou tzv. malého tatranského okruhu Oravice – Liptovská Mara, do ktorého patrí aj obchvat Liptovských Matiašoviec, kde v súasnosti investorský útvar vypisuje súaž na zhotovitea projektovej dokumentácie stavby.
V týchto doch stavebný útvar zabezpeuje i rekonštrukciu dolnokubínskeho mosta ponad železninú tra. Ukonenie prác je plánované na koniec mája. Rušno je aj na Príslope, kde sa odstraujú následky zosuvu cesty.
alšou plánovanou akciou SSC – IÚ v Žiline je rekonštrukcia mosta v Oravskej Polhore, kde prebieha súaž na zhotovitea stavebných prác, ktoré by sa mali zaa i ukoni ešte v tomto roku.
Najväšou akciou SSC – IÚ v rámci ciest I., II. a II. triedy na Orave je zabezpeenie výstavby 9,4-kilometrovej spojnice Nová Bystrica – Oravská Lesná. Po niekokoroných peripetiách by sa mala konene zaa budova. SSC – IÚ má prevzia projektovú dokumentáciu od štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Bratislava a zorganizova súaž na výber zhotovitea stavebných prác. Vydané stavebné rozhodnutie podmieuje výstavbu viacerými úlohami, ktoré musí investor rieši. Jednou z nich je i petícia obanov Vychylovky – do projektu bude treba zahrnú rekonštrukciu nevyhovujúcej cesty cez obec, ktorá má slúži ako prístupová komunikácia pre ažké cestné mechanizmy. Rozpoet na túto stavbu zatia hovorí o sume 1,6 mld. Sk. Doriešenie podmienok stavebného povolenia, inflácia, zvýšenie DPH môžu spôsobi nárast nákladov aj na 2 mld. Sk.
Lýdia Vojtaššáková