Kedy už konene niekto zakopne do zeme kvôli cestným obchvatom Oravského Podzámku, Hornej Lehoty a Podbiela, je zatia vo hviezdach. V plánoch investora „isté“ termíny sú, tých však bolo v priebehu príprav niekoko. as letí, ceny tiež - oraz vyššie. Napriek tomu, že na rýchlostnú komunikáciu Oravský Podzámok – Horná Lehota i na I. stavbu obchvatu Podbiela existujú stavebné povolenia, kompetentní sa stále zaoberajú papiermi. Voi stavebnému povoleniu preložky cesty Oravský Podzámok – Horná Lehota sa odvolali dvaja hospodári, v snahe získa náhradu za pôdu zabratú cestou a firma OFZ a. s. Istebné, v snahe zachova zdroj vody pre fabriku. Svoj súhlas vtedy podmienili 25 miliónmi. KÚ v Žiline poslal odvolanie na ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, to súkromníkov neakceptovalo, stavebné povolenie však kvôli OFZ-ke zrušilo a poslalo spä na prerokovanie. V ase prípravných rokovaní o napojení novej cesty na súasnú komunikáciu nikto z kompetentných o zdroji zachytávajúcom vody z priahlých svahov nevedel. Napojenie novej cesty na súasnú však zasiahne iba as tohto systému. Investor SSC – IÚ navrhuje technické riešenie na zachovanie množstva a kvality vody zo zdroja. A aby tých problémov nebolo málo, zdroj vody je na pozemku, ktorý nepatrí OFZ-ke. Donedávna bol zapísaný v pozemkovej knihe na ministerstvo zemdlství. Slovenský pozemkový fond žiadal okresný úrad o vyatie z ponohospodárskeho pôdneho fondu. Kým sa pozemok prostredníctvom OÚ nezapíše na list vlastníctva, je stavba obchvatu pravdepodobne na mtvom bode. Dalo by sa však zaa stavbu obchvatu inými objektmi, ve ich je na trase viac ako sedemdesiat. Alebo - existuje ešte slovíko Dohoda. V Podbieli nie je situácia ani trocha ružovejšia. Voi stavebnému povoleniu sa odvolala obec, MDPaT to však zamietlo. udia sa nevzdávajú, svoj nesúhlas potvrdili v nedávnom miestnom referende. A hlas udu by vraj akceptovaný mal by.
Stavebné povolenie má platnos dva roky. Ak sa problémy nevyriešia ani v dobe žiadania o predženie platnosti, dostaneme sa všetci do bodu nula.
* * *
Poet kamiónov, prechádzajúcich Oravou neustále rastie. udia v domoch okolo cesty ich nielen poujú, ale aj cítia. V Oravskom Podzámku riadi prechod cez cestu do školy pred zaiatkom vyuovania školník s „teríkom“. V Hornej Lehote vlani látali prasklinu kultúrneho domu, o ktorej sa statik vyjadril, že nie je spôsobená „sadaním“ stavby. Hornolehoania žiadali aspo obmedzenie rýchlosti na 40 km/h. ODI žiadosti nevyhovel, KÚ v Žiline odkázal, že štatistiky túto žiados neodôvodujú. Pár mesiacov nato došlo v dedine k smrtenej dopravnej nehode. Na petíciu obanov ministerstvo nereagovalo vôbec. udia sú rozhorení. Starostka Ing. Emília Franeková hovorí, že nemá argumenty na postih obanov za zneisovanie životného prostredia. Ve tie kamióny nielen zneisujú životné prostredie ovea viac, strpujú aj život. Mnohé domy doplácajú na otrasy z cesty narúšaním statiky základov. Niektoré, na dolnom konci dediny, sú od cesty vzdialené dva a pol metra. Ak v zime odhrnie pluh sneh z cesty, niet priestoru ani na chodník.
V hornej asti Dolnej Lehoty, kde cestu nelemuje chodník pre chodcov, sme namerali šírku jedného jazdného pruhu 2,80 metra. Ke sa tu stretnú dva kamióny, ktorých šírka je 2,5 m, u starších typov 2,4 m, chodec nemá šancu...
Problémový je i horný a dolný koniec Dlhej nad Oravou. Starosta Milan Kurinka je znechutený situáciou okolo výstavby obchvatov. „Kto nám vráti tých 11 miliónov, ktoré sa už vyhodili na projektovanie obchvatu Podbiela? Nie je to férové. Ke Podbielania nevedeli, kadia chcú trasu obchvatu, mohli ma za tie peniaze projekty iné obce. My sme navrhovanú nevyhovujúcu trasu žiadali zmeni už v prípravnej etape.“
Rýchlostná komunikácia v džke 6,4 km, o je džka obchvatu Oravského Podzámku, by si bola predvlani vyžiadala 1,3 mld. Sk. V roku 1993 sa však za 1,6 mld. Sk dala vybudova cesta z Dolného Kubína do Trstenej v džke 35 km...
* * *
Na tento rok má investor plánované peniaze aj na prípravu projektovej dokumentácie na II. etapu obchvatu Podbiela, ktorá rieši i obchvat Nižnej. Jeho filozofia je však taká, že kým nebude jasná trasa prvej stavby, alšie práce objednáva nebude. Obchvat Trstenej sa dostal do štádia vypísania súaže na dodávatea majetko-právneho vysporiadania a na spracovatea dokumentácie. A v jeseni by sa mali zaa práce na príprave dokumentácie pre vydanie územného rozhodnutia na preložku cesty Dolný Kubín – Oravský Podzámok i na obchvat Krivej. Aj obchvat Krivej však bezprostredne súvisí so snahami Podbielanov zmeni trasu obchvatu, takže hovori o obchvate Krivej je zatia predasné. Donedávna boli najväším problémom peniaze. Nutnos výstavby obchvatov a riešenie sažených životných podmienok udí, žijúcich v okolí zaažených ciest, pochopila i Európska únia. Na I. stavbu obchvatu Podbiela vylenila niekoko miliónov. Sú to však práve udia, ktorí mnohokrát výstavbe zabránili. „Áno, ale nie po našich pozemkoch a radšej ani vo vzdialenosti sto metrov...“ Kamióny však zatia lieta nevedia...
Lýdia Vojtaššáková