Podbiel - Prečo míňať peniaze na niečo, čo sa míňa účinku? Veď dnešný obchvat by o pár rokov opäť viedol stredom dediny. Tak vysvetľujú Podbielčania situáciu, že hoci o obchvate snívajú už roky, hoci na jeho budovanie je vydané stavebné povolenie, hoci stavbu finančne podporila Európska únia, z naprojektovaného obchvatu nebude nič. Po marcovom obecnom referende, v ktorom občania potvrdili svoj nesúhlas s navrhnutou trasou obchvatu, sa rokovania zástupcov obce s ministerstvom dopravy ešte zintenzívnili. Dovtedy ich stanoviská nikto neakceptoval, argumentujúc aj faktom, že doterajšie náklady na prípravné práce presiahli 11 mil. Sk a príprava sa vráti do bodu nula. Rokovania sa točili okolo návrhu začať stavbu novou cestou s križovatkou pred mostom v smere na Trstenú a v časti Pálenka napojenou na pôvodnú cestu do Roháčov. Tým vypadne zo schváleného projektu nadúrovňová križovatka. Výstavba celého obchvatu by sa podľa Jána Siteka, starostu Podbiela, mohla začať od Nižnej, ani projektanti ani investori nemusia čakať na konečné doriešenie novej trasy. „Snažil som sa, aby peniaze ostali na Orave.„ K dohode nedošlo, či ale 1,8 mil. euro z fondu Phare prepadne úplne, nie je zatiaľ isté. Ako nám povedal Tomáš Šarluška, poradca a hovorca ministra dopravy, dôležité bude stanovisko delegatúry Európskej komisie v Bratislave, avšak k inému návrhu. Ministerstvo totiž v spolupráci so Slovenskou správou ciest v snahe „zachrániť„ peniaze, určené pre Podbiel, vypracovalo náhradný projekt zameraný na vylepšenie technického stavu vozoviek na cestách vedúcich k hraničným priechodom s Poľskom. Už upravený projekt dostala začiatkom júla sekcia regionálnej politiky na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja SR, odtiaľ putoval na Úrad Vlády SR na sekciu pre európske záležitosti. V súčasnosti ho má aj delegatúra Európskej komisie v Bratislave s návrhom na schválenie. (vš)