Chýba už len „maličkosť„ aby železničná stanica v Trstenej vypravila prvý vlak s nákladom kamiónov. Do predpisu, ktorým sa riadi poľská hraničná stráž treba doplniť, aby v colnom priestore boli prednostne prerokované kamióny a cestné súpravy smerujúce do Trstenej, odkiaľ budú pokračovať v jazde na špeciálnych železničných vozňoch až do Maďarska. Projekt maďarských a slovenských železníc na zavedenie kombinovanej dopravy na trati Trstená – Budapešť, ktorým riešia aj zníženie ekologického zaťaženia regiónu Orava, už prekonal množstvo úskalí. Zelená na semaforoch mala zasvietiť ešte koncom minulého roka. Rokovania zintenzívneli po oznámení maďarskej strany, že 1. septembra bude v Budapešti otvorený nový terminál kombinovanej dopravy a k tomu dátumu by maďarské železnice chceli začať i s prepravou kamiónov. Po júnovom stretnutí k otázkam kombinovanej dopravy v krajinách V4 vo Varšave a júlovom stretnutí kompetentných v Trstenej sa do problému zapojil i minister dopravy pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. O osobnú zainteresovanosť k otázke prednostného prejazdu kamiónov určených na kombinovanú dopravu požiadal listom ministra infraštruktúry a podpredsedu vlády poľskej republiky Mareka Pola i ministra vnútra a administratívy poľskej republiky Krzysztofa Janika. V piatok minulý týždeň telefonicky vysvetlil situáciu veľvyslankyni SR v Poľskej republike Magde Vášáryovej aj prednosta OÚ v Tvrdošíne Juraj Bernaťák. Iniciuje cestu do Varšavy, kde by sa mali stretnúť s ľuďmi, kompetentnými urobiť zmenu v Nariadení ministra vnútra a administratívy z 25. júna 2002 o hraničných prehliadkach vykonávaných príslušníkmi Pohraničnej stráže. (vš)