„My neučíme, iba pripravujeme na skúšky,„ posťažovali si učitelia vyšších ročníkov základných škôl. „Angažovanosť rodičov vo vzdelávacom procese je iba v tom, ako dostať svoje dieťa na zvolenú školu.„ „Minimálny objem učiva, ktoré musí žiak zvládnuť je často zbytočne ´nafúknutý´.„ „Zrušme prijímacie skúšky na stredné školy, zaveďme ako kritérium uchádzania sa o ďalšie štúdium dosiahnutie stanoveného štandardu.„ „Osnovy by svojím rozsahom mali umožňovať priestor pre individuálny prístup učiteľa k žiakom, priestor pre doplnkové učivo, voliteľné i rodičmi.„ „Vytvorme priestor pre profiláciu žiaka už na základnej škole.„ „Treba zohľadniť špecifické možnosti a potreby regiónov a obcí, „nešiť„ zákon na veľké mestá.„ „Rovnaké nielen práva, ale aj povinnosti by mali mať všetky druhy škôl, i súkromné školy totiž žijú z verejných financií.„ „Charakter rady školy by sa mal zmeniť z odporúčajúceho na rozhodujúci, musí mať kompetencie.„ „Čo je možné robiť s pracovnými úväzkami výchovných poradcov a pracovníkov školských klubov?„ „Je možné zozptýliť základné umelecké školstvo do základných škôl? Všetky odbory určite nie.„ To je niekoľko výňatkov z verejného diskusného fóra k príprave školského zákona, t. j. zákona o výchove a vzdelávaní. Učiteľov, riaditeľov škôl, rodičov, predstaviteľov samosprávy, verejnej správy a mimovládnych organizácií pozvalo do Dolného Kubína v stredu 8. októbra združenie Občan a demokracia, Centrum pre vzdelávaciu politiku, Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní. Cieľom diskusných stretnutí, ktoré združenia organizujú v týchto týždňoch na viacerých miestach Slovenska, je vytvoriť priestor pre námety, podnety a požiadavky k školskému zákonu už v etape prípravy jeho legislatívneho zámeru. A aj keď mnoho Ako? ostalo medzi Oravcami nezodpovedaných, stretnutie bolo krokom vpred v demokracii, ukážkou ako nielen kritizovať hotové zákony, ale aj ovplyvňovať ich tvorbu. Názory z regiónov tak majú šancu byť vypočuté, v spracovanej podobe ich bude mať k dispozícii ministerstvo školstva ešte pred konečným spracovaním návrhu zákona o výchove a vzdelávaní. Aktivity Centra pre vzdelávaciu politiku i diskusné fóra finančne podporila Nadácia otvorenej spoločnosti. (vš)