Trstená - Občas si s úsmevom spomenieme na časy, keď sme strávili čakaním na colnici v Trstenej či Suchej Hore aj 3 až 4 hodiny, len aby sme sa dostali na poľský trh. Pravda, vtedy boli cenové rozdiely na tovare oveľa väčšie než dnes, takže sa to ľuďom aj oplácalo. Mäso a mäsové výrobky, ktoré sa najviac oplatia dnes, sa, žiaľ, dovážať nesmú. Vždy sa však cenovo vyplatí stavebný materiál, nábytok... V osobných autách sa už v súčasnosti do Poľska dostaneme aj počas trhových dní takmer bez čakania. Prácu colníkov v Trstenej urýchľuje a skvalitňuje aj nový informačný systém Asycuda. Už druhý rok však colnica v Trstenej, ale podobne je to na priechodoch v Oravskej Polhore, Novoti a Bobrove, zaznamenáva pokles počtu vybavených osôb, osobných áut a kamiónov. V počte tranzitujúcich osôb v automobiloch, na motocykloch a bicykloch nastal už v roku 2002 pokles v porovnaní s rokom predchádzajúcim o 7 % na vstupe i výstupe a rovnaký trend pretrval aj v roku minulom. Autobusov z prechodov ubudla približne štvrtina, plných kamiónov v oboch smeroch približne 8 percent. Značne však narastá počet vybavovaných prázdnych kamiónov, prechádzajúcich priechodom v Trstenej. Od decembra slovenskí colníci na výstupe kamiónov urýchlili vybavovanie natoľko, že neraz aj 20-hodinové čakacie doby sa skrátili na 4 - 10 hodín. Denne v Trstenej vybavili okolo 450 - 520 kamiónov. (mp)