Žilina - Na poslednom minuloročnom zasadnutí parlamentu Žilinského samosprávneho kraja poslanci prerokúvali a schvaľovali najdôležitejší dokument pre nasledujúci rok - návrh rozpočtu. Okrem kapitol zdravotníctva, školstva a kultúry, ktorých financovanie si vyžiadalo od poslancov snáď najviac pripomienok, bola komplikovaným bodom rokovania nová situácia v kraji, vzniknuvšia prechodom kompetencií v oblasti cestného hospodárstva. Z rúk štátu totiž od 1. januára 2004 prechádzajú do správy vyšších územných celkov všetky cesty II. a III. triedy.
Všetko by bolo ako-tak v poriadku - samosprávy kompetencie chceli, nech ich majú. Ibaže štát spolu so zodpovednosťou za komunikácie nepridelil ŽSK adekvátne finančné prostriedky na ich spravovanie. Podľa schváleného štátneho rozpočtu napríklad na rozvoj technickej základne dostane žilinský VÚC 8,5 milióna korún, hoci v roku 2003 mali závody Slovenskej správy ciest v kraji na tento účel 52 miliónov korún. V rámci kapitálových výdavkov nie sú v štátnom rozpočte na cesty II. a III. triedy vyčlenené žiadne peniaze. Podľa väčšiny poslancov ŽSK je nefér, že napríklad financovanie rekonštrukcií havarijných stavov ciest a mostov v kraji nie je zabezpečené ani jedinou korunou. Podľa slov predsedu ŽSK Jozefa Tarčáka vyšší územný celok, rozporuje vzhľadom na štátny rozpočet celkovo až 700 miliónov korún. Veď len s prihliadnutím na zvýšenú sadzbu dane z pridanej hodnoty chýba ŽSK 100 miliónov. (mp)