Sedemnásť Oravcov sa v ostatnom roku obrátilo so svojimi problémami na slovenského ombudsmana. Ako nám povedala JUDr. Taťana Spišiaková z kancelárie verejného ochrancu práv Pavla Kandráča, aj Oravci žiadajú o pomoc, keď sa ocitnú v zdanlivo neriešiteľnej situácii. Najčastejšie je to pri vysporadúvaní vlastníctva nehnuteľností v katastri, v súvislosti s nejasnosťami urberiátnych pozemkov, či s prieťahmi v súdnom konaní, ale nechýbajú ani klasické susedské spory.
„Počas našich výjazdov do Žilinského kraja, kam prichádzame každý prvý štvrtok v mesiaci už rok, sme tu od občanov dostali 132 sťažností na porušovanie ich práv,„ hovorí JUDr. Spišiaková. „Popravde však musím povedať, že prevažná väčšina problémov, s ktorými sa na nás ľudia obracajú, vôbec nespadá do pôsobnosti verejného ochrancu práv. Vtedy im aspoň poradíme, akým spôsobom sa dá ich problém riešiť a kam sa majú so svojimi starosťami obrátiť.„
Na poradenské centrum právnikov kancelárie ombudsmana v Žiline sa obracali najčastejšie obyvatelia Žilinského okresu, najzriedkavejšie Liptáci. Oravci patrili skôr k priemeru, než k chronickým sťažovateľom. Od februára však poradenské centrum verejného ochrancu práv mení svoju adresu. Každý prvý štvrtok v mesiaci bude občanom Žilinského kraja k dispozícii v priestoroch VÚC na Kalinčiakovej ulici. Občania si však môžu stretnutie vopred objednať na tel. 02/48287342. (mp)