Už deväť rokov chodí na Oravu so skupinami poľských turistov Jarek Skalski z Cestovnej kancelárie Turus, sídliacej v meste Kartuzy neďaleko Gdyne. Ostatné tri-štyri roky sa, ako hovorí, podmienky pre zimné, ale i letné turistické pobyty u nás zlepšili, hoci aj dnes sú ešte na Orave miesta, kde sa žiada zvýšenie štandardu.
„Úroveň v oravských strediskách cestovného ruchu sa v globále zvýšila, ale aj ceny trochu poskočili,„ hovorí Jarek Skalski. „Vyhovujúci kurz koruny spred dvoch rokov sa stráca a ceny medzi Poľskom a Slovenskom v oblasti cestovného ruchu sa postupne vyrovnávajú. Na Orave sú však ceny vlekov, stravovania a ubytovania turistov ešte stále nižšie ako na Liptove. Citeľné sú najmä v oblasti Chopku, ale Chopok je Chopok. Výborné podmienky na lyžovanie, lepšie než u nás a perfektné lyžiarske trate sú v oblasti Zuberca. Spálená je dosť drahá, ale je super. Čo sa týka využívania termálnych bazénov, radšej so svojimi početnými skupinami zájdem do Bešeňovej. Je priestrannejšia ako Oravice, a aj podmienky na relax, či prezliekacie priestory sú vyhovujúcejšie. Navštevujeme tiež Nižnú, Tvrdošín, Trstenú veľmi nepoznám. Osobne milujem región Bielej Oravy, kde chodíme často. Aj teraz, počas prázdnin, tu budeme mať skupinu poľských detí. Na Oravu teda Poliaci prichádzajú predovšetkým kvôli ešte ako-tak vyhovujúcim cenám, ale najmä kvôli mentalite Oravcov. Sme si podobní, delí nás iba hranica. Roky ma priam uchvacuje pohostinnosť, otvorenosť a srdečnosť tunajších ľudí. A tie sú tu zadarmo. Cestujúc do Rakúska, či kdekoľvek na Západ, do Álp, tam je všetko strojené, za všetko sa platí a - chýba srdce.
Už aj na Liptove, kde sú ponuky nastavené na nemeckých, holandských a ďalších zahraničných turistov, je to iné ako na Orave. Poľskí turisti popri turistike tiež radi navštevujú kultúrne a historické pamiatky Oravy či Liptova, mimoriadny dojem na nich robí Jaskyňa slobody. Lákajú ich pobyty s pestrou paletou programu. A keďže návštevnosť poľských turistov v tomto regióne je početná, mala by to byť podľa mňa výzva pre tunajších podnikateľov v cestovnom ruchu. Ako si udržať a ešte viac prilákať nielen najbližších susedov spoza severnej hranice, ale zahraničných turistov vôbec.„ (lá)