V polovici januára začali v Poľsku „rotovať„ po jednotlivých vojvodstvách zimné školské prázdniny. V rovnakom období minulého roka praskali vo švíkoch takmer všetky ubytovacie zariadenia a lyžiarske strediská na Orave. Poľská klientela tu našla lacné služby na pomerne dobrej úrovni. Toho roku sa však prevádzkovatelia zariadení nemôžu vynačudovať - rady Poliakov sa hrozivo preriedili. Tvrdí to aj jedna z najskúsenejších podnikateliek v cestovnom ruchu na Orave, majiteľka Turistického informačného centra a cestovnej kancelárie CS-Tours Janka Cabadová: „Je to skutočne tak. Poliakov je však málo nielen na Orave, ale všade na Slovensku. Posilnenie kurzu našej koruny je v tomto prípade podnikateľom v cestovnom ruchu len na „oštaru„. Ak totiž Poliakovi dnes predáme pobyt za tú istú cenu (v korunách) ako vlani v rovnakom čase, v konečnom dôsledku ho vyjde o 12 zlotých na osobu a deň viac. A to sme nezvýšili ceny v našich zariadeniach ani o korunu, hoci všetci dobre vieme, o koľko narástli u nás ceny energií, plynu a vody! Idúc z Krakowa sa jeden náš kolega z cestovnej kancelárie zastavil pri menšom lyžiarskom vleku neďaleko Krakowa. Vlek fungoval, občerstvenie bolo poruke a nechýbala ani dobrá atmosféra. Za jednu jazdu zaplatil v prepočte 12 Sk. Pritom, aspoň podľa mojich informácií, na všetkých našich umelo zasnežovaných zjazdovkách vychádza jedna jazda priemerne až 60 Sk! Návštevník si musí kúpiť celodenný lístok priemerne za 450 korún, prípadne viacdenný lístok, aby akože ušetril. V našej CK teda ponúkame predovšetkým nie umelo zasnežované strediská, pretože Poliaci neustále opakujú to svoje „tanio„, čiže lacno. Ale kde je lacno, tam chýba záruka snehu a dobrej lyžovačky. Výsledkom potom býva často nespokojnosť návštevníka. A nespokojný zákazník žiada buď výraznú zľavu, alebo odchádza a vymýšľa si akýkoľvek dôvod, aby dosiahol stornovanie pobytu.„
Podľa slov Janky Cabadovej naši severní susedia vyšli minulý rok veľmi v ústrety „svojim„ podnikateľom v cestovnom ruchu. Príspevky na dovolenkové pobyty môžu zamestnávatelia zo sociálnych fondov poskytnúť len na dovolenku v Poľsku. Pravdepodobne výrazne dotovali aj lyžiarske vleky, pretože podľa hodnotenia vlekárov ani Poliaci nemôžu mať nijako zvlášť nižšie náklady na prevádzku. A tak poľskí turisti zostávajú doma, prípadne vyrazia za „akciovými„ pobytmi v Alpách. Napokon, prečo by sa aj Bratislavčania mali trmácať na Oravu, keď môžu ísť po výborných cestách hoci do vzdialenejšieho Francúzska a príliš nepreplatia?
„Francúzi dokážu za štyri tisícky ponúknuť 6-dňový pobyt s karnetom na 30 km lyžiarskych tratí,„ hodnotí konkurenciu PhDr. Janka Cabadová. „Takáto dohoda medzi ubytovateľmi, lyžiarskymi strediskami, prípadne aj inými zariadeniami cestovného ruchu môže byť u nás len vrúcnym želaním a snom. Liptovskí podnikatelia už napríklad ponúkajú návštevníkom rôzne bonusy, a tak aj hostí majú „pohustejšie„. Samozrejme, stavili tiež na masívnu propagáciu. Orava sa propaguje na veľtrhoch asi takto: v jednom stánku pod visačkou Vidiecky turizmus, v druhom ako súčasť Žilinského kraja, v treťom Zuberec - Roháče, v beskydskom stánku zas zariadenia z Rabče či Vitanovej. Je to predovšetkým naša bieda, ale ľutujem toho turistu. Po zhliadnutí prezentácií totiž nakoniec nadobudne dojem, že čo stánok, to iný kraj či región. Zorientovať sa v tom dokáže iba zdatný cestovateľ. To však nových turistov, na ktorých sú prezentácie zamerané, nezaujíma. Tí žiadajú komplexné, jednotné a prehľadné ponuky, veľmi obľúbené sú rezervačné systémy. My sa zatiaľ nevieme usporiadať a dohodnúť, čo vlastne chceme. A tak každé druhé ubytovacie zariadenie na Orave je poloprázdne a bojuje o klienta znížením ceny. Ale to nie je východisko pre rozvoj podnikania. Je to len boj o prežitie.„
V porovnaní s Poliakmi Oravci vedia pomerne málo, ako to vyzerá s oddychom a dovolenkovými možnosťami na druhej strane hranice. Tým, ktorí to už okúsili sa však v Poľsku páči. V pohode sa dorozumejú, kurz zlotého je nízky... Slovák si tam už veselo môže dopriať obed, dokonca aj nedeľný, pre celú rodinu. Ceny sú prístupné. Okrem toho ponuka poľského trhu uspokojí aj našu nákupnú vášeň. Výborné sú ceny oblečenia, stavebných materiálov, dokonca mladí ľudia sem chodia najnovšie na značkové tenisky. Po vrátení WAT (DPH) je taký nákup naozaj výhodný. Nehovoriac už o cenách krbov, kúpeľňových potrieb, kožušín, kožených výrobkov, topánok, zeleniny... Kým sa obom krajinám otvoria brány EÚ, aspoň na chvíľu si ešte v Poľsku nákupmi pomôžeme... Melánia Pastvová