Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Marek Jano chce titul aj medzi seniormi

MOTOKÁROVÝ ŠPORT

Súťažnému jazdeniu sa venuje len päť rokov, no vo svojej vitríne má už viac ako tridsiatku víťazných trofejí. Svoju raketovú púť zavŕšil Marek Jančo z Krušetnice v roku 2002, keď sa stal juniorským majstrom Slovenska v motokárovom športe. Vlani už absolvoval premiéru medzi seniormi a v polovici januára si v Nitre prevzal ocenenie za celkové tretie miesto.

K motokáram mladého Krušetničana priviedol jeho otec, ktorý sa však tejto športovej disciplíne nikdy nevenoval. „Vždy ma motorizmus veľmi bavil. Zaujímal som sa o autá, ich motory a chcel som si dokonca sám zostrojiť motokáru,„ hovorí Jozef Jančo. Chýbali však prostriedky a ani podmienky motokárovému športu neboli na Orave naklonené. V Dolnom Kubíne síce klub existoval, ale po roku 1989 zanikol. V tomto motokárovom oddiele mal však Jozef Jančo blízkeho známeho, s ktorým nakoniec skonštruoval vlastnú motokáru.

Skryť Vypnúť reklamu

Po zostrojení motokáry nasledovali prvé jazdy najskôr po cestách v Krušetnici, potom na skúšobnej dráhe v Oravskej Jasenici, ktorú predtým využívali autoškoly a postupne si vyskúšal všetky existujúce dráhy na Slovensku. Bolo viac ako samozrejmé, že Jozef Jančo posadil do motokáry aj svojho mladého syna a urobil dobre. Marek sa ukázal byť ako výborný jazdec a tak neváhali vyskúšať si aj súťažné pretekanie.

Marek Jančo mal vtedy 11 rokov a svoju prvú sezónu odštartoval v triede Komer. „Prvé súťaže boli naozaj veľmi ťažké. Absolvoval som len dva preteky v tejto triede do 60 cm3 a umiestnil som sa až na konci štartovného poľa.„ V nasledujúcom ročníku sa však už dostavili prvé úspechy. Mladý Krušetničan síce skončil celkovo až na 18. mieste, no dosiahol niekoľko umiestnení na medailovej priečke a jeho úspešná pretekárska cesta začala poriadne gradovať. V roku 2001 už bol v najlepšej desiatke na Slovensku a najúspešnejšiu sezónu absolvoval v roku 2002, keď sa medzi juniormi stal majstrom SR. Titul pritom vybojoval suverénnym spôsobom. „Niekoľko pretekov som vyhral, vždy som skončil do 3. miesta a keďže som mal dostatočný náskok, posledné podujatie sezóny som dokonca vynechal,„ hovorí Marek Jančo.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlani sa mladý jazdec z Krušetnice prvýkrát predstavil medzi seniormi a neobstál zle. Ako najmladší pretekár si vybojoval celkové 3. miesto a hoci ani jedno podujatie nevyhral, sezónu môže hodnotiť ako úspešnú. „Bronzové umiestnenie ma, samozrejme, veľmi teší. Chcem na tento úspech nadviazať aj v tomto roku a dávam si najvyššiu ambíciu – získať titul majstra SR medzi seniormi,„ prezradil Marek Jančo.

I keď sa motokárový šport môže zdať jednoduchý, predstavujúci len jazdenie na motokáre, slová Mareka Janča to jednoznačne vyvracajú. „Každé preteky sú náročné po fyzickej i psychickej stránke. Udržať volant v zákrute pri rýchlosti okolo 130 km/h je veľmi náročné. Všetky motokáry sú svojím vybavením veľmi podobné a tak rozhoduje každé zaváhanie a v cieli stotiny sekundy. Všetky podujatia sú pritom viac ako trojdňovými. Najskôr treba na dráhe trénovať, potom nasledujú merané tréningy, ktoré rozhodujú o postavení na štarte a vyvrcholením sú dve súťažné jazdy,„ vysvetľuje Marek Jančo, dodávajúc, že ako každý športovec musí pestovať aj fyzickú silu a udržiavať si kondíciu. Keďže pretekárske dráhy sú dosť úzke a v každej kategórii štartuje viac ako tridsať jazdcov, súťaž neraz prináša dramatické situácie a nebezpečné kolízie. Nemalo ich zažil aj Marek Jančo a dvakrát mu motokára vyskočila až na hlavu. „Zozadu ma nabral jeden pretekár, prednými kolesami mi dokonca vyskočil na chrbát a udrel ma po hlave. Zhodil som ho zo seba a pokračoval ďalej,„ vysvetľuje, teraz už s úsmevom Marek Jančo. Jeho ďalšia kolízia však skončila pre jedného súpera ešte horšie. Taktiež do neho vrazil zozadu, preletel mu ponad chrbát a s celou motokárou letel až približne 20 metrov. „Každý si to predstavuje len ako jazdenie, ale na motokárach sa aj skáče. V zákrutách tým získate lepšiu akceleráciu. Veľmi ťažké je pritom súťažiť systémom štart – cieľ. Neustále sa niekto na vás zozadu doťahuje, čo je pre vedúceho pretekára veľký tlak na psychiku. Je to niečo podobné ako pri Formule 1.

Skryť Vypnúť reklamu

V prebiehajúcej sezóne si Marek Jančo dáva tie najvyššie ciele, lenže jeho ďalšie plány sú dosť prekvapujúce. Ak získa majstrovský titul, chce s motokárovým športom dokonca skončiť. „Jazdenie ma veľmi baví a chcem pri motorizme zostať. Viac ma však láka rallye a terénne autá. Myslím si, že aj v tomto športe by som mohol uspieť. Všetci najlepší jazdci totiž začínali na motokárach,„ prezrádza Marek Jančo. „Či sa mi tieto plány podarí naplniť, bude veľmi závidieť od dostatku finančných prostriedkov. Každopádne chcem rallye vyskúšať.„ Jaroslav Vrabček

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 806
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 275
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 590
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 115
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 019
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 274
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 487
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 593
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 297
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 987
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Bývalý futbalista našiel čaro v maratónoch. Bežal aj v Bostone

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Oravskú Lesnú tvorí osem osád, už v nej ani cudzí nezablúdia

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Naša ponuka pre školy: Toto máme pre menších školákov

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

Bolo síce krásne, ale mrazivo. Tu je pár fotiek

Fotovýlet okolo Oravskej priehrady.

Pohľad na stromy pod snehom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?