Ako nás informoval zástupca riaditeľa PhDr. Jozef Turčák, od začiatku tohto roka sa zaťaženie colných priechodov na Orave rapídne zvýšilo. Aj napriek tomu, že minulý rok bol trend presne opačný. Na naše územie v súčasnosti vstupuje cez Trstenú - Cestu približne o 10 % viac kamiónov ako v rovnakom období minulého roka, pričom počet týchto vozidiel na výstupe narástol len o 4%. Iba za január a február odviedol colný úrad do štátneho rozpočtu už ďalších 600 000 000 korún. Ide opäť o rekord, pretože zvyčajne bývali tieto mesiace najslabšie v roku. Zaujímalo nás, čo môže byť príčinou rapídneho zvýšenia pohybu tovaru cez hranicu.
„Je to pravdepodobne už predpríprava podnikateľských subjektov na náš vstup do Európskej únie,„ vysvetľuje Jozef Turčák. „Aj podnikatelia z tretích krajín, ktoré nebudú členmi EÚ, sa snažia na Slovensko „ natlačiť„ čo najviac tovaru. Ten sa totiž po preclení stáva slovenským a po 1. máji bude mať aj do EÚ cestu otvorenú.„
Ako to bude vyzerať na slovensko-poľskej hranici po 1. máji?
„Tri hraničné priechody - Suchú Horu, Novoť a Oravskú Polhoru - odovzdáme k 1. máju do rúk Ministerstva vnútra SR. Z Trstenej - Cesty sa stiahneme o 7 - 8 dní neskôr. Ešte týždeň budeme potvrdzovať doklady prepravcom, ktorí vstúpia na naše územie z iných krajín do polnoci 1. mája. Týždeň by mal stačiť, aby tranzit „dobehol.„ Potvrdzovanie dokladov však už bude prebiehať na báze dobrovoľnosti, nebude povinné. Colné priechody sa odstroja od značenia, vytratia sa z nich všetci colníci, veterinári, potravinový dozor... Pribudne ešte jedna zástava. Popri slovenskej a poľskej nad priechodmi zaveje aj vlajka EÚ. Pohyb vozidiel bude regulovať svetelná signalizácia a monitorovať kamery. Ešte približne tri roky má pokračovať pasová kontrola príslušníkmi hraničnej polície, na poľskej strane zase príslušníkmi špeciálneho útvaru vojska GPK.„
Nezníži sa tak ochrana našich občanov pred nebezpečnými tovarmi, napríklad drogami?
„Nemala by sa. Tieto tovary k nám putujú hlavne z tretích krajín a ochranu nám zabezpečia krajiny s vonkajšou hranicou EÚ. V kontrolách budeme pokračovať aj my, špeciálne skupiny budú robiť náhodné kontroly na celom území Slovenska.„
Niektorí colníci hovoria, že k trom vlajkám na priechode by mala pribudnúť aj štvrtá. Čierna, za colníkov...
„My nekončíme, iba sa sťahujeme do vnútrozemia. Pôsobiť budeme v každom okresnom meste, s výnimkou Tvrdošína, pretože zostávame aj v Trstenej. Našou hlavnou činnosťou bude prerokúvanie tovaru v dovoze, vývoze a tranzite s tretími krajinami a kompletná správa spotrebných daní.„ Melánia Pastvová