Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Ožije ešte historická železnička? Ožije!

Zdá sa, že poslancom Žilinského samosprávneho kraj

Oravskému múzeu sa črtá dokonca možnosť čiastočne financovať rekonštrukciu úvraťovej železničky Orava - Kysuce s pomocou štrukturálnych fondov. Potvrdila nám to aj riaditeľka múzea Mária Jagnešáková.

Koncom 19. storočia sa na Slovensku významne rozvíjal priemysel a bol veľký dopyt po dreve. Ako jediný možný spôsob dopravy veľkých objemov materiálu bola práve železnica. Lesné železnice sa budovali väčšinou úzkorozchodné. Boli lacnejšie a zároveň mali väčšiu schopnosť prispôsobiť sa náročným smerovým a sklonovým pomerom v úzkych horských dolinách v slovenských lesoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Kysucko-oravská lesná železnica vznikla spojením dvoch samostatných železníc. Obidve boli realizované v rokoch 1915-1918.Oravskú časť historickej lesnej úvraťovej železnice dal postaviť ešte Oravský komposesorát, ktorý sa vyvinul z historického oravského feudálneho panstva. Železnica mala jeho vedeniu pomôcť využiť hlavné surovinové bohatstvo Oravy - lesy.

Stavba železnice prebiehala neuveriteľným tempom. Projekt dráhy bol schválený 27. júla 1918 a do konca roku bola trať vybudovaná. Vedenie komposesorátu v súčinnosti s orgánmi bývalého Uhorska využilo na prácu vojenských zajatcov z talianskeho frontu prvej svetovej vojny.

Oravská lesná železnička však mala jednu veľkú nevýhodu: chýbalo jej priame spojenie s akoukoľvek inou železnicou. V roku 1926 bola vybudovaná spojovacia trať s kysuckou lesnou železnicou, a tak získala svoju konečnú podobu. Na prekonanie výškového rozdielu cez sedlo Beskýd sa navrhlo 5 úvratí. Tento spôsob bol a je unikátny v celej Európe. V čase najväčšieho rozvoja v rokoch 1925 -1928 mala kysucko-oravská lesná železnica dĺžku 110 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Po druhej svetovej vojne došlo k zoštátneniu trate lesnej úvraťovej železnice, svoju úlohu však plnila naďalej. V skutočnosti práve v 50-tych rokoch dosiahla jej prevádzka svoj vrchol.

Po päťdesiatke rokov sa však opotrebovala a zastarala. V roku 1972 bol úsek Chmúra - Beskyd - Tanečník vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku, čo našťastie zabránilo jej úplnému zániku a zničeniu. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch sa o železničku starali len nadšenci. Počas rokov 1989 - 1993 prebiehali rekonštrukčné práce na stanici Tanečník.

Neobnovená oravská časť úzkorozchodnej železnice je vo vlastníctve Žilinského samosprávneho kraja, v správe Oravského múzea P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne.

Minulý rok sa vedenie Oravského múzea odhodlalo k ambicióznym záchranným prácam. Múzeum z vlastných zdrojov financovalo vyčistenie celého úseku trate v dĺžke 3,194 km. Obnova zachovaného úseku tejto mimoriadnej turistickej atrakcie a jej sprístupnenie verejnosti si však vyžaduje rozsiahle investície a veľké množstvo prác. V uplynulých mesiacoch prebehlo už niekoľko rokovaní s vedením ŽSK či so starostom obce Oravská Lesná. Vzhľadom na to, že predstavitelia ŽSK i poslanci krajského zastupiteľstva sú naklonení obnove a opätovnému prepojeniu železnice Orava - Kysuce, získalo Oravské múzeum pre začiatok časť finančných prostriedkov z rozpočtu ŽSK. Z kapitálových prostriedkov, ktoré vyčlenil ŽSK pre historickú lesnú úvraťovú železnicu, pracovníci múzea zabezpečili vypracovanie projektovej dokumentácie pre obnovu železničnej trate a obnovu objektov. Múzeum dokonca kúpilo lokomotívu, ktorú bude využívať aj pri obnove trate.

Skryť Vypnúť reklamu

„Máme pripravený návrh projektu na čerpanie zdrojov aj zo štrukturálnych fondov EÚ,„ hovorí riaditeľka Oravského múzea v Dolnom Kubíne Mária Jagnešáková. „Preto pozorne sledujeme uverejnené výzvy a operačné programy na webových stránkach. Sme schopní zareagovať a návrh projektu podať hneď. Projektová dokumentácia je vypracovaná tak, že na základe našich požiadaviek by mala rekonštrukcia železničnej trate prebehnúť v dvoch etapách. V prvej by sme uviedli železničnú trať do dočasnej prevádzky, v druhej sa chceme sústrediť na úpravu železničnej trate a s ňou súvisiacich objektov do konečného, aj pre verejnosť atraktívneho stavu.„ (mp)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 711
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 057
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 716
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 864
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 943
  6. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 648
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 633
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 305
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 172
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Kompletné výsledky skríningového testovania stále nie sú k dispozícii.

Čísla prezentované samosprávami, ministerstvom aj premiérom Matovičom sú odlišné.

18 h
Na parkovisku pred železničným priecestím je skládka stavebného materiálu.

Sanácia brala si vyžaduje uzatvorenie cesty, dopravu riadi polícia, vozidlá púšťa v polhodinových intervaloch.

22 h
Ľadová stena s lezcom.

Stenu vytvorila partia nadšencov lezenia po ľade aj horách. Má dvanásť metrov, pre lezcov sa radí medzi tie najťažšie a ako mrzne jej vzhľad, sa tak každý deň mení.

26. jan
Miesto zadržania unukajúceho vodiča.

Vodič mal zobratý vodičák a už mal sedieť vo väzení.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

21 h

Poradia sa od včera zmenili.

15 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

27. jan

Už ste čítali?