Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Ožije ešte historická železnička? Ožije!

Zdá sa, že poslancom Žilinského samosprávneho kraj

Oravskému múzeu sa črtá dokonca možnosť čiastočne financovať rekonštrukciu úvraťovej železničky Orava - Kysuce s pomocou štrukturálnych fondov. Potvrdila nám to aj riaditeľka múzea Mária Jagnešáková.

Koncom 19. storočia sa na Slovensku významne rozvíjal priemysel a bol veľký dopyt po dreve. Ako jediný možný spôsob dopravy veľkých objemov materiálu bola práve železnica. Lesné železnice sa budovali väčšinou úzkorozchodné. Boli lacnejšie a zároveň mali väčšiu schopnosť prispôsobiť sa náročným smerovým a sklonovým pomerom v úzkych horských dolinách v slovenských lesoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Kysucko-oravská lesná železnica vznikla spojením dvoch samostatných železníc. Obidve boli realizované v rokoch 1915-1918.Oravskú časť historickej lesnej úvraťovej železnice dal postaviť ešte Oravský komposesorát, ktorý sa vyvinul z historického oravského feudálneho panstva. Železnica mala jeho vedeniu pomôcť využiť hlavné surovinové bohatstvo Oravy - lesy.

Stavba železnice prebiehala neuveriteľným tempom. Projekt dráhy bol schválený 27. júla 1918 a do konca roku bola trať vybudovaná. Vedenie komposesorátu v súčinnosti s orgánmi bývalého Uhorska využilo na prácu vojenských zajatcov z talianskeho frontu prvej svetovej vojny.

Oravská lesná železnička však mala jednu veľkú nevýhodu: chýbalo jej priame spojenie s akoukoľvek inou železnicou. V roku 1926 bola vybudovaná spojovacia trať s kysuckou lesnou železnicou, a tak získala svoju konečnú podobu. Na prekonanie výškového rozdielu cez sedlo Beskýd sa navrhlo 5 úvratí. Tento spôsob bol a je unikátny v celej Európe. V čase najväčšieho rozvoja v rokoch 1925 -1928 mala kysucko-oravská lesná železnica dĺžku 110 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Po druhej svetovej vojne došlo k zoštátneniu trate lesnej úvraťovej železnice, svoju úlohu však plnila naďalej. V skutočnosti práve v 50-tych rokoch dosiahla jej prevádzka svoj vrchol.

Po päťdesiatke rokov sa však opotrebovala a zastarala. V roku 1972 bol úsek Chmúra - Beskyd - Tanečník vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku, čo našťastie zabránilo jej úplnému zániku a zničeniu. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch sa o železničku starali len nadšenci. Počas rokov 1989 - 1993 prebiehali rekonštrukčné práce na stanici Tanečník.

Neobnovená oravská časť úzkorozchodnej železnice je vo vlastníctve Žilinského samosprávneho kraja, v správe Oravského múzea P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne.

Minulý rok sa vedenie Oravského múzea odhodlalo k ambicióznym záchranným prácam. Múzeum z vlastných zdrojov financovalo vyčistenie celého úseku trate v dĺžke 3,194 km. Obnova zachovaného úseku tejto mimoriadnej turistickej atrakcie a jej sprístupnenie verejnosti si však vyžaduje rozsiahle investície a veľké množstvo prác. V uplynulých mesiacoch prebehlo už niekoľko rokovaní s vedením ŽSK či so starostom obce Oravská Lesná. Vzhľadom na to, že predstavitelia ŽSK i poslanci krajského zastupiteľstva sú naklonení obnove a opätovnému prepojeniu železnice Orava - Kysuce, získalo Oravské múzeum pre začiatok časť finančných prostriedkov z rozpočtu ŽSK. Z kapitálových prostriedkov, ktoré vyčlenil ŽSK pre historickú lesnú úvraťovú železnicu, pracovníci múzea zabezpečili vypracovanie projektovej dokumentácie pre obnovu železničnej trate a obnovu objektov. Múzeum dokonca kúpilo lokomotívu, ktorú bude využívať aj pri obnove trate.

Skryť Vypnúť reklamu

„Máme pripravený návrh projektu na čerpanie zdrojov aj zo štrukturálnych fondov EÚ,„ hovorí riaditeľka Oravského múzea v Dolnom Kubíne Mária Jagnešáková. „Preto pozorne sledujeme uverejnené výzvy a operačné programy na webových stránkach. Sme schopní zareagovať a návrh projektu podať hneď. Projektová dokumentácia je vypracovaná tak, že na základe našich požiadaviek by mala rekonštrukcia železničnej trate prebehnúť v dvoch etapách. V prvej by sme uviedli železničnú trať do dočasnej prevádzky, v druhej sa chceme sústrediť na úpravu železničnej trate a s ňou súvisiacich objektov do konečného, aj pre verejnosť atraktívneho stavu.„ (mp)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 609
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 897
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 635
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 292
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 440
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 396
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 295
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 315
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ak stavebník nechce na povolenie čakať, musí pomôcť

Najviac stavebných povolení v okrese vydáva Rabča. Obecný rozpočet nestíha za domami.

Výstavba v časti Grúň.

Hern má krízovú radu aj stopovačov. Strojárne otestovali všetkých zamestnancov

V Herne majú za sebou už šieste kolo testovania na COVID-19. Vedenie strojární odporúča firmám testovanie zamestnancov.

Ilustračné foto.

Najlepší strelec mohol ostať v Dlhej, rozhodol sa pre Babín

Marcel Kunocha si vyskúšal všetky pozície. Najlepšie sa cíti v útoku.

Marcel Kunocha (pri lopte) strelil na jeseň 13 gólov.

Chceme, aby mali mladí futbalisti pamiatku

Po skvelých odozvách z minulých rokov sme sa opäť rozhodli spustiť obľúbenú rubriku Predstavujeme futbalové nádeje.

Ukážka z minulých rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?