Oravská galéria v Dolnom Kubíne bude do 20. júna hostiť dve výstavy. Vo Veľkej výstavnej sieni svoju tvorbu vystavuje Záboj Bohuslav Kuľhavý a v Malej výstavnej sieni predstavuje svoju zbierku grafiky 90-tych rokov 20. storočia Slovenská sporiteľňa. Vernisáž oboch výstav sa na pôde galérie uskutočnila vo štvrtok 6. mája popoludní. Výstavy po úvodnom hudobnom vstupe husľového tria zo ZUŠ P. M. Bohúňa otvorila riaditeľka galérie Eva Luptáková.
Autorskú výstavu „Čo je to postmoderný svet?„ Záboja Bohuslava Kuľhavého, ktorá je vlastne jeho prvou výstavou vôbec, podrobne predstavil Ľ. Podušel. Záboj Bohuslav Kuľhavý, slovenský maliar a rodák zo Závažnej Poruby, vstúpil do výtvarného umenia na začiatku 60-tych rokov v Martine spolu so skupinou umelcov, ktorí si dali názov Skupina Mikuláša Galandu. Jeho ranné práce sú poznačené poetikou expresionizmu, surrealizmu, kubizmu, no postupne sa prepracoval k typu tzv. panelovej maľby. Ľ. Podušel v súvislosti s postmodernou tvorbou a tvorbou Kuľhavého pripomenul vetu klasika, ktorá obletela celý svet, aby zanechala odozvu v tvorbe popredných umeleckých osobností konca minulého a od začiatku tohto storočia. Tá veta je určite pre postmoderných autorov aj milovníkov tohto smeru nezabudnuteľná: „Postmoderna začína tam, kde končí celok.„ Tento umelecký smer možno spoznať veľmi dobre práve cez tvorbu Kuľhavého, kde jednotlivé zložité perspektívne pohľady predstavujú určité, no najmä samostatné stanovisko k autorovmu pohľadu a vnímaniu sveta. Kuľhavého tvorba, počnúc 60-tymi rokmi, jasne ukazuje vývoj autora, jeho výpovede s postupne sa meniacou spoločenskou situáciou u nás aj vo svete. Nielen pre obdivovateľov postmoderny bude určite lákavou a nezabudnuteľnou prehliadkou, ale na svoje si môžu prísť aj tí, ktorí sa doteraz obávali nazrieť na svet cez optiku postmoderných umelcov.
Kurátorkou druhej výstavy v Oravskej galérii, výstavy Slovenskej sporiteľne je Eva Luptáková, pre ktorú, ako povedala, bola česť na základe vlastného výberu pripraviť kolekciu, ktorá predstaví nielen grafické diela popredných slovenských výtvarníkov 90-tych rokov 20. storočia, ale zároveň aj časť prvej a jedinej ucelenej kolekcie umeleckých diel na Slovensku (samozrejme mimo pôdy múzeí a galérií). „Uvedené desaťročie nám ponúklo možnosť predstaviť postupné zmeny nielen v oblasti výrazu, ale aj samotnej umeleckej formy tohto tradične ponímaného média,„ pripomenula kurátorka. V Oravskej galérii tak máme možnosť sledovať výber z tvorby 27 autorov, ktorí sa návštevníkom predstavujú dielami hĺbkotlače (Blažej Baláž), akvatinty (Ľ. Paľo), mezotinty (R. Jančovič), farebného leptu (A. Brunovský, D. Kállay), leptu (K. Ondrejka), farebnej litografie, sieťotlače, suchej ihly, rytiny do plastu... Ale prečo vymenovávať všetky techniky, ktoré reprezentujú diela slovenských autorov, „tvorcov„ slovenskej modernej grafiky, či ich žiakov – nastupujúcej generácie.
(zp)