Deti sa totiž učia ľahšie jako dospelí. Trendu vzdelávania v cudzích jazykoch sa začínajú prispôsobovať už aj základné školy, ktoré do svojich učebných osnov zaraďujú výučbu angličtiny či nemčiny už od prvého ročníka. Viac ako 20-ročnú tradíciu vo výučbe cudzích jazykov má aj Základná škola J. Matúšku v Dolnom Kubíne, ktorá počas dvoch dní, 4. a 5. mája, usporiadala v spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradňou v Dolnom Kubíne (PPP) testy pre výber žiakov do tried s rozšíreným vyučovaním cudzích jazykov (angličtiny, nemčiny a ruštiny). Ako nám povedala riaditeľka školy Mária Andrisová, prvotným záujmom nebolo naplnenie tried, keďže financovanie školy je už závislé od počtu žiakov, ale hlavnou motiváciou bolo posilniť vyučovanie jazykov v základných školách, resp. dať deťom šancu učiť sa cudzí jazyk.
Prvý deň testovali odborníci druhákov zo ZŠ J. Matúšku, v stredu sa mohli prísť otestovať ostatné deti. Test jazykových zručností vytvorila pre PPP univerzitná profesorka a čo je dôležité, nejde o vedomostný test z toho-ktorého jazyka. Práve naopak, deti nemusia mať žiadne vedomosti. „Stanovili sme si kritérium, že okrem tohto testu deti absolvujú aj maličký pomocný testík so štyrmi otázkami, v ktorom zistíme, čo ich motivuje k štúdiu jazyka. Ďalším kritériom bolo bodové ohodnotenie z pohľadu učiteľa, pričom učiteľ mal obodovať schopnosti detí podľa prospechu. Chceli sme vedieť, či dieťa po dvoch rokoch v škole z pohľadu učiteľa už dokáže zvládnuť náročnosť, ktorú bude mať v jazykovej triede. Čiže testovanie sa skladalo z troch zložiek – test na jazykové spôsobilosti, motivačný test a prospech v bodovom vyjadrení,„ upresnila nám Mária Andrisová. Deti nemali z testovania strach, pretože o teste dopredu vedeli a keďže sa chcú učiť cudzí jazyk, lákalo ich niečo nové. Pozitívnym príkladom boli pre druhákov aj ich starší spolužiaci, ktorí sa v škole učia anglicky a nemecky. Dokonca aj prváci majú už vo svojom rozvrhu angličtinu, ale len ako nepovinný predmet. Terajší druháci, ktorí boli v teste úspešní, začnú s výučbou cudzieho jazyka už od septembra. No a tí, ktorí ešte podľa testu na takéto štúdium nedozreli, budú mať šancu učiť sa cudzí jazyk tiež, ale v nižšom počte hodín.
Riaditeľka školy nám zatiaľ nevedela povedať, či sa deti budú učiť angličtinu, nemčinu, alebo dajú prednosť inému jazyku. Pokiaľ ide o ruštinu, tá sa podľa riaditeľky určite čoskoro dostane do ponuky školy. „V škole sme začínali kedysi s ruštinou, potom pribudla angličtina a francúzština, po revolúcii sa stala preferovaným jazykom angličtina a ostatné jazyky išli trochu bokom, no presadila sa ešte aj nemčina. Čo sa týka ruštiny, deti by sa ju aj chceli učiť, ale keď prídu domov, rodič zmení ich rozhodnutie a dá prednosť populárnejšiemu jazyku. Pravdou však je, že deťom ruština veľmi dobre znie, cítia v nej príbuznosť. Preto verím, že tento jazyk sa k nám vráti. Dávam tomu maximálne päť rokov, pretože opäť sa otvoria trhy na východ„ a ľudia, ovládajúci tento jazyk, budú „v kurze„, myslí si M. Andrisová. (zp)