Zástupcovia Slovenskej autobusovej dopravy Liptovský Mikuláš, a. s. hľadajú oporu v oravských samosprávach. Zúčastnili sa aj zasadnutia Združenie miest a obcí hornej Oravy 4. apríla, kde informovali zástupcov obcí nielen o procese prípravy cestovných poriadkov, ale aj o tom, ako ministerstvo dopravy rozdeľuje dotácie do regiónov a ako ovplyvňuje výsledky a podniku vydávanie licencií súkromným prepravcom. Predseda ZMOHO Ing. Ján Banovčan požiadal riaditeľa SAD o konkrétne údaje, ktoré použije v žiadosti o objektivizáciu dotácií. Pomôcť v tom môže aj Rada ZMOS ako partner pre rokovania s ministerstvom dopravy. Ako sme sa dozvedeli, dotácie pre autobusovú dopravu na Orave sú 3,50 Sk/km. V niektorých hustejšie osídlených regiónoch Slovenska s lepšími klimatickými i geografickými podmienkami sú však dotácie štátu vyššie. Starostovia sa zhodli, že nestačí žiadať odpoveď na otázku prečo, ale hlavne urobiť nápravu a dotácie objektivizovať. Nás zaujímalo, čo je zlé na zdravej konkurencii súkromných prepravcov, keď dokážu ponúknuť lacnejšie cestovné. „Nie je to také jednoduché. Zdravá konkurencia je, samozrejme, v poriadku,„ vysvetľuje Ing. Ján Banovčan. „Chorý je však systém, to, ako rozdeľovanie trás medzi súkromnými prepravcami funguje. Súhlas na hromadnú prepravu osôb autobusmi vydáva VÚC s tým, že ku grafikonu súkromníka sa vyjadrí aj príslušný podnik SAD. Zmeny grafikonu však už súkromníkovi robí iba úradník na VUC-ke, bez vedomia SAD. A tak si každý súkromník môže ľahko z grafikonu vyhodiť ekonomicky nerentabilné linky. Alebo jednoducho nejjazdí. SAD-ka si nič také dovoliť nemôže, či chce alebo nie, musí prevádzkovať aj stratové linky.„ (mp)