Sihelné - Katastrofické scenáre spred dvoch rokov sa nekonali. Keď začali v dedine diskusie o zmene štátnej školy na cirkevnú, niektorí učitelia sa obávali, že prídu o prácu. Novému zriaďovateľovi - cirkvi - by vraj mohlo vadiť, že niektorí nie sú veriaci, ale hlavným dôvodom, ktorý až tak nahlas nespomínali, bol nový zákon o verejnej službe. Starý zamestnávateľ totiž zanikal, pracovný pomer mali uzatvoriť s novým. Ale podľa zákona mnohí nespĺňali kvalifikačné kritériá, aby prešli novým výberovým konaním. Maturita, pedagogické minimum a prebiehajúce štúdium na pedagogickej fakulte na to boli málo. Z toho vyplýval aj odpor niektorých obyvateľov dediny voči zriadeniu cirkevnej školy.
„Dnes sa ukazuje, že svoju úlohu zohral strach o sociálne istoty, hoci neopodstatnený. Generálny vikár a pomocný arcibiskup Andrej Imrich napokon požiadal ministerstvo školstva o výnimku, aby Cirkevná základná škola sv. apoštola Pavla mohla prevziať pracovnoprávne vzťahy z predchádzajúcej školy delimitáciou,„ hovorí riaditeľka školy Mgr. Margita Borová. „Odišli len tí, ktorí mali uzatvorené zmluvy na dobu určitú, alebo chceli odísť sami.„
Dozvedeli sme sa, že prvoradým kritériom pre výber pedagógov je aj na CZŠ predovšetkým odbornosť, nie vierovyznanie. V pedagogickom zbore CZŠ v Sihelnom nájdeme napríklad aj evenjeličku či učiteľa, ktorý sa nehlási ku žiadnej cirkvi. „Je však samozrejmé, že učiteľ u nás učí v súlade s pravidlami katolíckej školy,„ dodáva riaditeľka.
V čom sa zmenil vyučovací proces pre 378 detí, ktoré školu navštevujú? „Deti veľkú zmenu nepocítili, osnovy sú aj pre nás presne stanovené,„ odpovedá riaditeľka. „Do rozvrhu hodín pribudla len jedna hodina náboženstva a stredajšie sväté omše. Žiakom sa dokonca páči, keď sa pred ťažkou písomkou pomodlia. Postupom času však istý posun určite pocítime, hlavne atmosféra v škole by mala byť rodinnejšia, láskavejšia...„
Pred niekoľkými dňami sa Margita Borová zúčastnila porady riaditeľov CZŠ v Poprade. S kolegami sa zhodli na jednom: že cirkevné školy sú v porovnaní so štátnymi zatiaľ stále v nevýhode. Normatívy majú síce rovnaké, ale cirkevné školy nedostávajú žiadne peniaze na kapitálové výdavky či dopravné, na ktoré majú nárok štátne školy. (mp)