„Kamióny čakajú na výstupe v Bratislave - Bergu 2 hodiny, vo Vyšnom Nemeckom 4 hodiny... a v Trstenej 18 hodín.„ Takéto hlásenia v rámci rozhlasového dopravného spravodajstva sme počúvali ešte pred niekoľkými dňami. Rady kamiónov sa na colnom priechode Trstená - Chyžné skutočne tiahli doďaleka, z jednej i druhej strany. Dnes je colný priechod prázdny. Slovenskí aj poľskí colníci minulý týždeň vyprázdňovali kancelárie, služobné bunky priamo na priechode vyprázdnili úderom polnoci 30. apríla. Kamionisti, ktorí na túto chvíľu čakali asi v tristometrovom rade, ju privítali hlasným trúbením klaksónov. Nečudo, pre nich znamená značné zrýchlenie prepravy. Colné vybavovanie prebieha už len na vnútrozemských úradoch, na hranici sa posledné colné formality vybavovali ešte do včerajšieho dňa pre kamióny, ktoré vstúpili na slovenské územie pred 1. májom. Ako nám povedal riaditeľ Colného úradu Trstená Tomáš Tkáč, stavy colníkov sa tu znižovali len v rámci odchodu do výsluhového dôchodku, ďalší colníci prešli na iné pracoviská.
Minulý štvrtok sme na úplne prázdnom hraničnom priechode v Trstenej našli len našich a poľských príslušníkov hraničnej polície. Ako nám povedala npor. Andrea Hlaváčiková, zastupujúca vedúceho zmeny, kontrola osôb sa zjednodušila, občanom európskeho hospodárskeho priestoru stačí na prekročenie hraníc členskej krajiny EÚ už iba občiansky preukaz. Pas a vízum však musí predložiť každý občan krajiny, s ktorým má Slovensko vzájomnú vízovú povinnosť a občania tretích krajín.
Zaujímalo nás, či zjednodušená kontrola na vnútorných hraniciach Európskej únie neuvoľňuje ruky podsvetiu, hlavne zlodejom a priekupníkom kradnutých motorových vozidiel. Podľa Andrey Hlaváčikovej zostáva kontrola osobných motorových vozidiel takmer nezmenená, vodič však už nie je povinný predložiť tzv. zelenú kartu, poľská Straž granična ju už nevyžaduje. Policajný kontrolný systém motorových vozidiel však funguje bez závad a Interpolom hľadané vozidlá dokáže identifikovať veľmi rýchlo. Dôkazom sú časté zadržiavania hľadaných áut práve na priechode v Trstenej. V Trstenej na priechode majú na kradnuté vozidlá „nos„. O tom konkrétnejšie však niekedy nabudúce.
Podľa slov našich i poľských hraničiarov mierne klesol počet Slovákov, ktorí cestujú do Poľska za nákupmi bytového zariadenia a stavebného materiálu. Predpokladajú však, že je to len dočasné, rozdiely v cenách predsa len nejaké sú a vždy budú. Od 1. mája vzrástla v Poľsku DPH na stavebný materiál zo 7 na 22 %, no nedá sa povedať, žeby ceny tento nárast kopírovali vo všeobecnosti. Obchodníci s tým počítali a ceny dvíhali postupne už od januára, aby zákazníkom nespôsobili jednorazový šok. Ceny potravín v Poľsku zostali zatiaľ takmer nezmenené, ale aj Poliaci postupne zaplatia viac za potraviny dovezené z krajín mimo EÚ.
Melánia Pastvová