ORAVA. Poškodený most v Podbieli, oprava zosuvov na Príslope, rekonštrukcia mosta v Štefanove, rozkopané cesty a stavebné stroje na obchvate Dolného Kubína aj v centre, výstavba kanalizácie v hornooravských dedinách. Vodičom tieto dopravné obmedzenia poriadne strpčujú život.
Angelika Fogášová, Medzibrodie
– Je to katastrofa. Ešte aj z obyčajného Medzibrodia je problém zaradiť sa na hlavnú cestu pri čerpacej stanici v Mokradi. Nedá sa to pre kolóny obchádzajúce opravované mosty nad Dolným Kubínom. Každý deň chodím do práce na Gäceľ. Križovatky sú prepchaté. Situácia je preto taká, lebo Slováci idú vždy na totálny doraz s vyplazeným jazykom. Týka sa to aj čerpania peňazí na opravy ciest. Chýba plánovanie a postupnosť. Kedysi bolo jedno auto v dedine, teraz je v každej rodine. Možno by pomohlo, keby sme vybudovali špeciálny rýchly pruh len pre autá, v ktorých sú okrem vodiča aj spolujazdci. Ale to u nás nehrozí, lebo nemáme urobené ani obyčajné cesty, nieto osobitné pruhy.
Kristína Kolejáková, Námestovo
– Je to peklo. O tretej sme vyrazili z Námestova, do Dolného Kubína sme išli hodinu a pol. Tešíme sa, keď to bude hotové. R3 mala byť už dávno hotová. Teraz by nás opravy ciest a mostov netrápili. Po nej by sme jazdili bez obmedzení.
Rekonštrukcia vozovky na Aleji slobody v Dolnom Kubíne.
Gustáv Hojo, Hruštín
– Za normálnej situácie mi cesta do Dolného Kubína trvala dvadsať minút. Teraz dvakrát toľko, ale výnimkou nie je hodina. Radšej teraz bývam dočasne v Dolnom Kubíne. Pri oprave zosuvu na Príslope nikto nepracoval viac ako dva týždne, ale semafory tam boli. Nech sa pozrú po okolitých štátoch, ako sa robia cesty. R3 už mala stáť sto rokov. Kamióny zničia celý Príslop. Čo budú robiť, keď napadne sneh? Kde sú policajti? Prečo nevážia nákladné autá s drevom smerujúce do Poľska? Večer ide auto za autom. A práve tieto preťažené kamióny ničia cesty a mosty. Nech sa minister dopravy prevezie po celej Orave a bez sirén. Nech si to odstojí v kolónach, ako bežný človek.
Stanislav Kozáčik, Nižná
– Teraz, keď nechodia cez Nižnú kamióny, doprava sa trochu uvoľnila. Ale predtým som musel čakať päť minút, kým som prešiel na druhú stranu cesty. Výnimkou sú stredy. Pre trhy v Jablonke sú Nižná aj Podbiel upchaté. Keď primrzne a napadne sneh, tak na dočasnom plechovom moste v Podbieli sa bude šmýkať. Určite tam bude veľa nehôd. Ak menej skúsený vodič zastane na plechu v kopčeku, tak sa nepohne. Druhá vec sú škody na obecných cestách kvôli obchádzke. Kto zaplatí ich opravu na Malej Orave? Denne tadiaľ prejde 30 nákladných áut so štrkom a drevom. Každé váži minimálne 35 ton. Už treba začať konečne robiť. Od doby, keď most zatvorili, neurobili nič. Akurát popílili vrbiny, aby Podbielčania mali drevo na kúrenie.
Matej, Námestovo
– Zlé je, že sa eurofondy míňajú naraz a pracuje sa pomaly. Námestovo ani nekomentujem. To je katastrofa. Keď začne pršať, snežiť a prídu ľudia na Dušičky, doprava skolabuje. Je jasné, že pri kostole bolo treba úpravu, ale to tempo. No veľmi sa nečudujem, lebo pri Kraľovanoch robili dvestometrový úsek pol roka.
Dušan Kralčák, Istebné
– Katastrofa je, že prerábajú všetko naraz. Budem rád, keď cesty urobia. Bolo to treba, ale zatínam zuby, aby som vydržal. Zišla by sa koordinácia. Opravujú obchvat Kubína, časť dopravy sa presmeruje do centra mesta, no tam začnú opravovať Alejku. Kto to naplánoval?
Štefan Janotík, Medzibrodie
– Situácia je kritická. Už som zažil kadečo, ale toto ešte nie. Pripadá mi to ako Kocúrkovo. Prečo nerobili opravy priebežne? Všetko z každej strany naraz zahatali. Za komunizmu sme robili cesty tak, že pracovali tri čaty. Jedna na začiatku, druhá v strede, tretia na konci. Teraz vidíte na dvojkilometrovom úseku v Námestove štyroch ľudí. Som vodič sanitky. Mali sme problémy pri bežnom stave bez obmedzení. Teraz, pri obchádzkach a semaforoch je situácia oveľa horšia.