Dolnooravská metropola sa obáva dopravného kolapsu

Odborníci sa zaoberali dopravou v meste. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.

Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať.Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Centrom Dolného Kubína v čase dopravnej špičky prejdú každých šesť sekúnd štyri autá. Za hodinu ich je viac ako dvetisíc, za dvanásť hodín viac ako dvadsaťtisíc.

Dopravné zápchy v okresnom meste sa stali dennou realitou. Ráno sa vytvárajú dlhé kolóny na príjazdoch do mesta, popoludní, pri návrate ľudí z práce, sa situácia opakuje. Problém spôsobujú tri dôležité za sebou idúce križovatky na ceste I/70 na Zochovej ulici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Alarmujúce čísla

„Mesto sa už niekoľko rokov snaží v spolupráci so správcami týchto ciest, políciou a s príslušnými orgánmi nájsť riešenia, ktoré by zlepšili dopravnú situáciu,“ povedal primátor Roman Matejov.

SkryťVypnúť reklamu

Dalo vypracovať dopravno-inžiniersky prieskum, ktorý má pomôcť nájsť odpoveď na otázku, ako zlepšiť dopravnú situáciu v centre mesta. Robilo ho v spolupráci s odbornými pracovníkmi Žilinskej univerzity.

Odborníci sa zaoberali nielen tromi spomínanými križovatkami na hlavnom ťahu, ale aj pri železničnom priecestí vedľa Tesca a na križovatke ulíc ČSA so Štefánikovou ulicou. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.


Križovatkou pred cestným mostom smerom z Kraľovian prešlo v čase od 7.15 h do 7.30 h 577 áut, od trištvrte na sedem do trištvrte na osem ich bolo 1909. Za 12 hodín od šiestej rána do šiestej večera ich napočítali 18 529.
Za mostom je situácie ešte horšia. Autá z Bysterca a Záskalia číslo zvýšili na 590 za 15 minút, 2232 za hodinu, 21 649 za dvanásť hodín. Okružná križovatka pri Lidli má podobné čísla. Pri všetkých troch križovatkách kamióny nepresiahli viac ako 12 percent z celkového počtu. Dve menšie križovatky na ulici ČSA využíva približne desaťtisíc áut za 12 hodín.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Oravci zablokovali cestu na Liptove, žiadajú R3 Čítajte 

Prieskum ukázal, že cestou na Brezovec cez pracovný deň jazdilo takmer desaťtisíc áut, cez víkend necelých sedemtisíc. Štefánikovou ulicou, ktorá privádza a odvádza autá z priemyselnej zóny, prešlo v čase popoludňajšej špičky za hodinu necelých 800 áut.

„Z posúdenia vyplýva, že pri súčasnom geometrickom usporiadaní a intenzitách dopravy kapacitne nevyhovujú križovatky na ceste I/70 pred mostom a za ním,“ píše sa v správe.

Odborníci ponúkajú riešenie

Kvôli tejto situácii sa minulý týždeň stretli zástupcovia mesta s Romanom Žemberom, generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest (SSC). Stretnutie sprostredkoval poslanec ŽSK Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty. „Stretli sme sa preto, aby sme našli riešenie, lebo keby to riešil jeden, trvalo by to dlho a finančne by to pre neho bolo náročné.“

SkryťVypnúť reklamu

Martin Pitoňák, zástupca firmy DAQE Slovakia, ktorá prieskum vypracovala, ponúkol mestu riešenie. „Odporúčame sprevádzkovanie jestvujúcej cestnej dopravnej signalizácie na križovatke za mostom s doplnením o potrené prvky dynamického riadenia dopravy. Umožní vjazd vozidiel vľavo a priamo z vedľajších vstupov ulíc Radlinského a Štefánika.“ V súčasnosti sú tieto smery z dôvodu nedostatočnej kapacity nevyužívané a doprava smeruje cez okružnú križovatku, čím ju ešte viac zaťažuje.

Hneď aj vysvetlil, ako by mala fungovať. Spínače zabudované vo vozovke budú neustále odosielať zistené údaje do počítača, ktorý bude semafory riadiť. Zelená teda nebude svietiť na semafore, kde z tej strany nepôjde auto. Keď sa ich vo všetkých smeroch zíde viac, vyhodnotí najrýchlejší variant, čo by malo zabezpečiť plynulejší prejazd.

Kto to postaví?

„Kto to zaplatí a kto bude prevádzkovať?“ opýtal sa Roman Žembera. „My na to kapacity nemáme.“

Prečítajte si tiež: Aha, ako sa vedia tešiť zo snehu deti na Orave Čítajte 

Igor Janckulík navrhol, aby sa o náklady podelili mesto, SSC a ŽSK. Aj vzhľadom na to, že súčasná svetelná signalizácia patrí mestu, opravenú by malo aj prevádzkovať.

Martin Pitoňák odhadol náklady na 70-tisíc eur, v prípade riadenia chodcov na stotisíc eur. Zároveň upozornil na to, že zmena si vyžiada výnimku od ministerstva dopravy. Na základe vypracovaného projektu, posúdenia odborníkmi a pri splnení zákonných podmienok prisľúbil pomoc pri jej získaní Žembera aj Janckulík.

Chodcov obmedzia

Jedným z problémov spomínaných križovatiek sú chodci. Bez riadenia vstupujú na vozovku jednotlivo a nie v skupinách, čím výrazne spomaľujú prejazd áut.
Martin Pitoňák chce riešiť aj tento problém. „Priechod pre chodcov za mostom pri Obchodnej akadémii treba zrušiť. Získame dlhší odbočovací pruh vľavo pod železničný most.“ Zrušiť chce aj priechod od pošty ku Lidlu, ktorý využíva množstvo ľudí, pričom jeden kamión, ktorý im dá prednosť, úplne zablokuje okružnú križovatku.

Prečítajte si tiež: Advent zaplníme dobrými správami z Oravy Čítajte 

„Vítam každý krok, ktorý vedie k zlepšeniu situácie v doprave v meste,“ povedal po stretnutí Pavol Heško, šéf komisie výstavby a dopravy mestského zastupiteľstva. „Ale teraz nesmieme zastať na polceste a zľaknúť sa väčšej investície. Spoločne by sa to mohlo podariť. No beriem to ako prvú etapu, lebo po nej musia nasledovať ďalšie, a to križovatka pred mostom a kruhový objazd pri Lidli.“

Potešujúcou správou je, že mesto dalo vypracovať a zaplatilo projekt svetelnej križovatky s dynamickým riadením, ktorý je teraz v procese schvaľovania. Očakáva, že na technickú realizáciu prispejú aj partneri zo Slovenskej správy ciest a Žilinského samosprávneho kraja.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 541
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 865
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 168
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 764
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 934
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  7. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 931
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 604
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 246
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 422
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 204
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Obe oravské nemocnice skončili v prvej dvadsiatke.

Do hodnotenia sa zapojilo raz toľko pacientov ako vlani.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Samuel Slovík.

V Žiline sa dva víkendy po sebe konali veľké preteky.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  7. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 931
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 604
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 246
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 422
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 204
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu