NIŽNÁ. Do konca marca mal zhotoviteľ čas na dokončenie projektu kompletnej rekonštrukcie mosta na medzinárodnej ceste Oravou. Ten je v havarijnom stave, od polovice februára je na ňom vyhlásená mimoriadna situácia. Projekt už správca, Slovenská správa ciest, má. Samospráva, ktorej sa stavba najviac dotýka, s ním spokojná nie je.
Náklady a termín neznáme
Podľa správy ciest sa rekonštrukcia týka hornej stavby mostného objektu. Okrem mostných opôr, na ktorých majú byť robené určité úpravy, pôjde najmä o novú mostnú konštrukciu. „Súčasťou projektovej dokumentácie je aj riešenie náhradného premostenia pre dopravu do 40 ton,“ uviedla Zuzana Hromcová, hovorkyňa správy ciest.
O nákladoch zatiaľ správca nehovorí, známe budú až po ukončení súťaže na dodávateľa. Istý nie je ani termín začatia prác. „Bude určený bezprostredne po vyhodnotení verejného obstarávania a splnení všetkých administratívnych náležitostí,“ povedala hovorkyňa.
Mnoho pripomienok
V súčasnosti správca posiela dokumentáciu dotknutým organizáciám na vyjadrenie. Stanovisko k nej už poslal krízový štáb v Nižnej. A nebolo pozitívne. Jeho členovia k nej majú viacero pripomienok.
Po preštudovaní projektovej dokumentácie spísal krízový štáb trinásť pripomienok. V niektorých prípadoch ide o navrhované technické úpravy, pri ktorých chýba zdôvodnenie. Štáb upozorňuje, že technológiou odstránenia a zúženia koryta Oravy môže dôjsť k zdvihnutiu hladiny vody a v tom prípade hrozí vyliatie rieky z koryta a zaliatie priľahlej priemyselnej zóny. V projekte podľa vyjadrení chýbajú overenia nosnosti pôdy a rozborov, aj geologické prieskumné vrty. Výhodné nie je ani navrhované ponechanie pilierov priamo v koryte rieky. Okrem iného štáb opakovane nesúhlasí ani s náhradným premostením.
„Použitie dočasného mosta bez možnosti dvojsmernej premávky spôsobí zablokovanie miestnej a medzinárodnej premávky minimálne na dvadsaťštyri mesiacov,“ píše sa v zápisnici zo zasadnutia krízového štábu.
Chcú nový
„Neexistuje žiadne technické a ekonomické opodstatnenie pre záchranu existujúcej konštrukcie mosta,“ hovorí starosta Nižnej a predseda krízového štábu Jaroslav Rosina. „Každý pokus látania zastaranej a neprispôsobivej konštrukcie do dnešnej intenzity premávky spôsobí jedine zvýšenie nákladov budúcej údržby, následných úprav a v neďalekej budúcnosti môže spôsobiť stavebnú katastrofu.“
Starosta má vizualizáciu oblúkového mosta z Poľska s predbežným rozpočtom. Aj na základe tohto prieskumu je presvedčený, že výstavba nového mosta by bola podstatne lacnejšia, urobená za polovičný čas a výsledok by bol modernejší.
Otázne však naďalej zostáva, čo s pripomienkami a samosprávou navrhovaným riešením urobí správca či ministerstvo dopravy.